Hae
Palasia Arjestani

Miksi naiset eivät kyykkää?

Processed with VSCO with hb1 preset

Mulla on kyykkyjen kanssa viha-rakkaussuhde. Välillä se on aivan kauheaa paskaa ja välillä haluan kyykätä monta kertaa viikossa. Niin kuin nyt! Viime aikoina olen pakosta joutunut vääntäytymään kyykkytangon alle normaalia useammin ja pakko sanoa, että se on tehnyt hyvää sekä sielulle että ruumiille. Voiman ja lihasten lisäksi kyykyt parantavat hyvin myös liikkuvuutta. Mitä enemmän vietän kyykkyasennossa sitä paremmaksi liikkuvuus käy! Täytyy sanoa, että harva muu liike saa aikaan samanlaista onnistumisen fiilistä kuin kunnon painot kyykkytangossa. Ja jos vielä paukahtaa uusi ennätys…Riemu on suunnaton! Samalla pelottavaa, mutta myös palkitsevaa.

Olen nyt muutaman viikon surffaillut myös kuntosalin puolella ja tiedättekö mitä? En ole yhtään kertaan nähnyt naisen kyykkäävän siellä vapaalla tangolla. En sen enempää etu- tai takakykkyä saati askelkyykkyjä. Moni on treenannut jalkoja, mutta kyykkyräkissä en ole yhtäkään naista nähnyt ja minusta se on vähän hämmentävää. En toki väitä etteikö siellä joku voisi kyykkäillä kun itse olen jossain muualla, mutta kohdalle ei vielä ole sattunut. Suurin osa kyllä kyykkää, mutta aina smithissä tai hackissa. Prässi ja erilaiset eristävät hilavitkuttimet ovat sen sijaan suosittuja. Eikö naisia nykyään opeteta kyykkämään vai eikö kukaan halua kyykätä vapaalla tangolla? Ei kai naiset välttele sitä sen takia, koska kyykkääminen vapaalla on huomattavasti raskaampaa ja vaatii enemmän kropalta kuin esim. smith-kyykky? Mä en nimittäin keksi yhtäkään parempaa liikettä, jos halutaan kunnolla muotoa pakaroihin (harva nainenhan haluaa…ehh..) ja reisiin ja kuin kunnon syväkyykky vapaalla tangolla! Toki jos sulla on pahasti selän tai polvien kanssa ongelmia niin kyykkääminen vapaalla tangolla saattaa olla melkoisen huono idea.

Processed with VSCO with hb1 preset

Mä kyykkäsin paljon vapaalla tangolla jo kauan ennen crossfitin aloittamista. Se on siis aina kuulunut mun ohjelmistoon jo senkin takia, että kyykky on maven ohella hyvin kokonaisvaltainen liike. Tykkään hulluna myös askelkyykystä vapaalla tangolla ja uusimpana on bulgarialainen yhden jalan kyykky, jota tein pitkästä aikaa keskiviikkona. Mulla ei ole hetkeen ollut jalat ja kankut näin kipeänä kuin keskiviikkoisten kyykkyjen, askelkyykkyjen ja bulgarialaisten jälkeen! Tätä tahdon lisää 😉 Alla video keskiviikon vikasta kyykkysetistä, jossa tein 4 x 80kg. Tavoitteena olis sada satku rikki tänä vuonna!

Mites teillä, kuuluuko kyykyt vaapaalla tangolla ohjelmistoon ja jos ei niin miksi ei?

Edit. Muistinkin just että näin erään meidän boksin tytön kyykkäävän samalla kuntosalilla maanantaina!

 

39 kommenttia

  1. Mirka/GoneWithTheNails kirjoitti:

    mää kyykkään smithillä, koska oon vasta alottanut taas kuntosalin ja oon (25kg) ylipainoinen 😀 se myös tuntuu turvallisemmalta nyt alkuun. Eikä meidän kuntosalilla ees oo tankoo mihin pistää vapaapainoja :O mun ohjaajakin hämmästeli sitä. Mut kun sitten joskus pääsen lähemmäks normaalipainoa ja osaan juttuja niin varmasti kokeilen tätä 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Smithissä on hyvä aloittaa! Aika outoa ettei teillä ole salilla vapaata tankoa ollenkaan, waat!

  2. Mirjam kirjoitti:

    Minä olen nainen ja aina kyykkään vain vapaalla tangolla! 😉

  3. Sanna kirjoitti:

    Vapaalla tangolla kyykätään 🙂 vanhalla salilla ei ollu telinettä tangolle niin piti tehdä smithissä ja nyt kun vaihdoin niin on kyllä erilaista ja paljon raskaampaa kun täytyy itse nousta tasasesti ylös eikä voi nojata koneeseen..

    • Jonna kirjoitti:

      Hyvä! Sehän smithissä vähän onkin kun voi nojata koko ajan tankoon. Jää kropalta iso osa työstä tekemättä. Mutta puolensa ja puolensa, smithissä taas saa eristettyä tuntuman ihan erilailla esim. pelkästään etureisille kun taas vapaalla ei saa.

  4. Sanna kirjoitti:

    Kyllä, olen nainen ja kyllä, kyykkään. Toki, aika harvoin tulee kyykättyä ihan perinteisesti etu-/takakyykkyä sillä usein treeni koostuu päälajia eli painonnostoa tukevista variaatioista kuten valasta eri otteilla tai allemenoista.
    Kuitenkin, jos joku näkisi minut salilla, niin voisi saada kuvan etten kyykkää (tai treenaa ylipäätään ollenkaan :D) ikinä koska 90% ajasta istun joko maassa sarjojen välillä tai teen vetoja (tempaus-, epäkäs..) , työnnön eri variaatioita tai hinkkaan vatsalihasliikkeitä 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Oi että, kuulostaa treeniltä josta mä tykkäisin…Vaan kun en pysty 🙁 Tuleeko sulla montako kertaa viikossa kyykkyjä?

  5. Maija kirjoitti:

    Kyykkäsin vielä pari kuukautta takaperin vapaalla tangolla, mutta tekniikka oli surkea kun nilkat on niin jäykät ja olen laiska tekemään töitä niiden liikkuvuuden parantamiseksi 😀 smithillä saan paremmin tuntuman sinne minne pitää, vaikka tiedän että vapaakyykky ois kaikkein paras!

    • Jonna kirjoitti:

      Ai sun kanssas! Kokeileppa seuraavat kaksi viikkoa joka ilta nököttää kyykkasennossa 15 minuuttia putkeen. Nojaa vaikka sohvan käsinojaan, mutta älä ole ihan tikkusuorassa vaan pikkasen etukenossa. Sillon paino tulee kivasti nilkoille ja notkistaa niitä!Pyri työntämään koko ajan polvia myös ulospäin 😉

  6. hih kirjoitti:

    Mun mies kans aina hokee mulle että pitäis mieluummin kyykätä vapaalla koska se on niin paljon kehittävämpää. Mutta en perhana varmasti kyykkää – siitä yksinkertaisesta syystä että INHOAN vapaan tangon kyykkyä! Vihaan!! HYI! 😀
    Inhoan sitä sen vaikeuden vuoksi niin paljon, että mieluummin säilytän hyvän fiiliksen jalkatreenissä kun pelkään sitä treeniä v*tusti jo etukäteen. Ja tämähän ei tarkoita siltikään löysää treeniä, kyllä pää punaisena treenaan smithissäkin ja perseeni olen saanut hyvään kasvuun siitäkin huolimatta että olen heivannut vapaan kyykyn elämästäni kokonaan. Sumo Mavet, hip thrustit ja sjmv smithkyykyn kaverina saa riittää mulle nyt, aina ja ikuisesti 😀

    • Jonna kirjoitti:

      Haha, mä inhosin myös ennen vaan en enää! Sit kun tekniikan saa kuntoon niin vapaalla kyykkäminen on huomattavasti antoisampaa kuin smithissä. Mut ei se smithikään hei huono valinta oo! Pääasia kunhan treeni on kehittävää 😉

  7. Eikku kirjoitti:

    Aina välillä yritän kyykätä vapaalla tangolla, mutta on joku ihme vamma (sukuvika), ja kaikki paino tuolla hartiaseudulla aiheuttaa hirvittävän päänsäryn myöhemmin päivällä (treenaan aamuisin). Hack on ihan kuolema, mutta tosiaan myös tanko ja smithinkin tanko samalla tavalla. Etukyykkyä voisi tehdä, mutta en oikein tunne tekniikkaa.

    • Jonna kirjoitti:

      Hyi, kuulostaa ikävältä. Onkohan siellä joku hermo ahtaalla tms? Olisko teidän salilla joku joka vois avittaa etukyykyn kanssa? Se on mielettömän hyvä liike!

  8. S kirjoitti:

    Kyykkään kyllä vapaalla tangolla mutta.. Polven nivelrikon (en ole edes vanha!!!) vuoksi täytyy olla varovainen enkä siksi uskalla / voi kyykätä syvään enkä isoilla painoilla. Pitää olla varma, että kontrolli säilyy.. Siispä kyykyt pitää tehdä suht pienillä painoilla vaikka suht vahva olenkin. Kyllä ottaa päähän.

    • Jonna kirjoitti:

      Voih, kuulostaa ikävältä 🙁 Tiedän tunteen kun vaan ei voi, vaikka kuinka tahtoisi…ihan ahterista!

  9. freyja kirjoitti:

    En kyykkää. Olen nainen. Selkä paskana (leikataan 2 vko päästä) ja polvet leikattu kolmesti. Oon kyllä kyykännyt näillä polvilla omat enkat 120kilolla (ihan valmennuksen alla), mutta siihen mä sen jätin kun en uskaltanut laittaa polvia sen kovemmalle rasitukselle ja pelko neljännestä polvileikkauksesta kutkutti takaraivossa jatkuvasti 😀 Sitten alko selkä brakaamaan ja jätin kyykkäilyt kokonaan pois. Kasvattanut hanuria ja reisiä sitten muilla liikkeillä 🙂 Katoin ton sun kyykkyvideon, niin kannattaa kiinnittää huomiota tohon lievään buttwinkkiin ja rauhalliseen alastuloon. Ylöstulossa vähän vikalla toistolla pääs mun mielestä selkä pyöristymään (ihan minimaalisesti), mutta muuten sulla on kyllä tekniikka hallussa! Keep going! Ja mitä tulee noin yleisesti naisten kyykkäämiseen, niin tosi moni ei vaan handlaa sitä oikeeta tekniikkaa. Joten ymmärrän sinänsä miksei mimmit kyykkää enemmän. Ja jos joku tästä viestistä provosoituu, niin tämä on vain ja ainoastaan mun mielipide.

    • Jonna kirjoitti:

      Hui, kuulostaa kauhealta! Tosiaankin oikea valita tehdä jotain ihan muuta.. Mullakin on vielä liikkuvuuden kanssa ongelmia ja olen tuon buttwinkin itsekin joissakin videoissa huomannut. Tiiätkö, mies kauhisteli mun nopea alasmenoa viime viikolla 😀 Sanoi sitä kammottavan näköiseksi enkä yhtään ihmettele! Tänään itse asiassa tämä sinun kommenttisi mielessä kyykkäilin vähän rauhallisemmin! Pysyy kontrolli paremmin. Mulla onkin välillä toistot olleet vähän epätasalaatuisia ja tässä varmasti yksi syy. Vaihdoin joku kuukausi sittent ähän voimannostajien tyyliin kyykätä eli tanko on alempana selässä takaolkapäiden päällä. Ennen mulla oli tanko ylempänä niskassa. Tää uusi tyyli tuntuu paremmalta, mutta on välillä vielä hakemista. Jospa joskus kyykkäisin tuon sun huiman 120!

  10. Mari kirjoitti:

    Vapaalla tangolla. 😉 Smithiä ei kuntosalillani olekaan, joten heti alusta alkaen vapaalla tangolla. Aloitin liikeratojen hakemisen goblet squatilla kahvakuulan kera. Se antoi hyvää varmuutta.

  11. jiip kirjoitti:

    Välillä vapaalla ja välillä smithissä. Lantion rakennevian takia vapaalla tangolla kyykätessä oon epätasapainossa vaikka siihen tekniikkaan kiinnittäisi kuinka huomiota.

  12. anita kirjoitti:

    Vapaalla mennään täälläkin! Mulla on nyt ammattilaisten suunnittelema treeniohjelma ja siinäkin kehotetaan kyykkäämään smithissä. Oh why? Oon vedelly vapaalla tangolla, tuntuu paljo paremmalta ja siltä että tekiski jotain 😀

    • Jonna kirjoitti:

      Mä oon kans huomannut, että aika monissa ohjelmissa kyykyt tehdään smithissä. Ehkä siinä on sekin, että smithissä pystyy kohdistamaan liikkeen paremmin esim. takareisille tai etureisille kun taas vapaalla se ottaa vähän joka paikkaan. Tai sit ei vaan jakseta alkaa opettamaan tekniikkaa. Kukapa näistä tietää…

  13. Saara kirjoitti:

    Kyykkää kyykkää! Viha-rakkaussuhde kyykkyihin. Kunkkuliike. Smithissä en ole edes koskaan kokeillut. Staattinen- ja askelkyykyt tällä hetkellä ohjelmistossa 😊

    • Jonna kirjoitti:

      Sama täällä! Tällä hetkellä on rakkaus-vaihe menossa 😀 Askelkyykyt on mielettömän tehokkaita!

  14. Anna kirjoitti:

    Uskalsin kyykätä vapaalla tangolla noin puoli vuotta sitten, tähän asti olen tehnyt aina smithissä. Nyt on viha-rakkaussuhde kyykkyihin, teen aina treenin alussa pois alta, mutta toisaalta teen mielelläni kun tiedän kuinka kehittävää se on:)
    Toinen juttu minkä olen huomannut ainakin meidän salilla on se, että naiset tekevät todella harvoin penkkiä. Ilmeisesti ne vapaat tangot, painavat sellaiset, ovat hiton pelottavia :))

    • Jonna kirjoitti:

      Mä olen tällä hetkellä niin intona kyykkäämiseen, että tänäänkin mietin treenin alussa, et pitää saada muut pois alta että pääsen kyykkämään! Ja takakyykyn päälle vielä vähän etukyykkyjä kun teki niin mieli kyykätä 😀

      Joo, enpä ole penkkiäkään nähnyt vielä kenenkään naisen tuolla tekevän…En tiedä, voi ihan hyvin olla ettei esim. valmiissa ohjelmissa ole niin paljon vapailla painoilla tehtäviä liikkeitä. Ihan aloittelijoilla ymmärrettävää, mutta kokeneemmilla pitäis kyllä jo olla! Tämähän on sitten vain mun mielipide :d

  15. Susanna Kinnunen kirjoitti:

    Joitain vuosia sitten kun alotin saliharrastuksen, niin mä lähin suoraan kyykkäämään vapaalla tangolla. Sain siihen hyvää opastusta, ja silloin ajattelin juurikin noin, että vapaalla tangollahan se on kyykättävä. Tilanne nykypäivänä: En pysty kyykkäämään vapaalla tangolla, tai siis lähinnä jollain 40kg vielä pystyy mutta ei toivoakaan että laittais isompia rautoja. Tämä siitä syystä, että miun alaselkä on rikki. Ja ikävä kyllä se ei taida koskaan parantua. Siksi varsinkin jalkatreenit kipeyttää selän aika useasti, ja vapaalla tangolla tehtävät kunnon kyykky- ja maastavetosarjat on miun osalta historiaa. Polvetkin välillä kipeytyy inhottavasti. Mutta en enää edes osaa ajatella, että olis jotenkin pakkoä kyykätä vapaalla tangolla. Mun jalkatreeneihin kuuluu kyllä erilaiset kyykyt.. Smithissä pystyy tekemään sumokyykkyä, kapeeta kyykkyä, bulgarialaista, askelkyykkyä jne. Samoin bulgarialaista ja askelkyykkyä pystyy mainiosti tekemään myös vapailla painoilla 🙂 Hackissä väärinpäin on myös loistava kyykätä! Aivan todella tehokkaasti saa tehtyä vaikkei vapaalla kyykkääkään, ihan omasta toiminnasta kiinni 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Ei tietenkään ole pakko kyykätä vapaalla, mut itse pidän sitä kehittävämpänä kuin esim. smithiä. MUTTA! Sun tapauksessakin, kun selkä on rikki niin ei todellakaan ole edes fiksua ottaa riskiä että jotain sattuisi vapaalla kyykätessä. Siinä tulee aika kova paine keskivartaloon, samoin kuin mavessakin ja jos ongelmaa sillä seudulla on niin siinä ei kyllä hyvä heilu..

      Hacki väärinpäin muuten on todella hyvä liike! Täytyykin seuraavalla kerralla tehdä 😉

  16. Veronica kirjoitti:

    Tällä hetkellä ei ole vielä mahdollisuutta saada opastusta ja neuvoja sillä tasolla, että haluaisin testata kyykkäämistä. Olen aloittanut saleilun vasta hiljattain ja arvostan kroppaani että opettelen alussa heti oikeat tekniikat ammattilaisen opastuksella kuin yritän itse ja tyyliin pilaan polveni & opin väärällä tekniikalla isot massaliikkeet. Sama pätee myös maveen, jota en ole myöskään vielä tehnyt. Tosin mitä sitä vapaata tankoa olen kokeillut vs smith en koskaan tulekaan kyykkäämään vapaalla tangolla, sen verran ärsyttävän tuntuista 😛

    • Jonna kirjoitti:

      Se siinä just viehättääkin, ainakin minua: vapaalla kyykkääminen on nimenomaan ärsyttävää ja vaatii vähän enemmän kuin smith-kyykyt. Mut kaikkea kannattaa kokeilla ja opetella!

  17. Marjaana kirjoitti:

    Hei mikä toi liike on ylimmäsä kuvasa?? Askelkyykyn ja etukyykyn yhdistelmä? 😀 näyttää super hirveeltä kamalalta ihanalta 😉

    • Jonna kirjoitti:

      Se on ihan askelkyykky vapaalla tangolla, mutta tanko on vaan eturäkissä. Hassun hauska liike 😀

  18. Annika kirjoitti:

    Tottakai, kyykkyjä ja erilaisa ja vapaalla tangolla #crossfit #naisetpoislaitteista#liikkuvuutta#mobility sitten kyykkämään, nimimerkki 55- v…

  19. S.T. kirjoitti:

    Vaikeasta lantion alueen toimintahäiriöstä toipuvana kyykkään smithissä. Taustalla myös välilevyn pullistuma alaselässä. Vaikka treenaan ahkerasti liikkuvuutta ja kehon hallintaa, en luota ainakaan vielä kroppaani tarpeeksi kyykätäkseni vapaalla tangolla. Toinen nilkka on mennyt p*skaksi pitkään jatkuneen lantion vinon asennon vuoksi (fta- ja ftp-ligamenteista ei juuri muuta kuin muutama pilalle venynyt säie jäljellä ja pikkunivelissä turvotusta +nivelrikkoa), ja smithissä pystyn keskittämään tarmoni nilkan asennon ylläpitämiseen. Ja tietysti oikeiden lihasten tuntumaan 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Tuossa tapauksessa smith-kyykky on varmasti hyvä ja oikea valinta. Kaiken täytyy treenauksessakin lähteä turvallisuudesta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *