Hae
Palasia Arjestani

Elimistön omituisuutta ihmetellen.

Oon viime aikoina narissu tosta painon noususta aika huolella ja nyt oonkin sit yrittänyt etsiä siitä edes jotain positiivista. Pitkällä aika välillä, kun sitä ajattelee niin eihän toi paino kuitenkaan ole noussut vuoden aikana kuin neljä kiloa, joka ei mun mielestä ole kovin paha, vai? Eli jos oon vuoteen saanut tahkottua 50g lihasta ja kropassa on 500g nestettä niin sehän tarkottaa vain 3450 grammaa silkkaa rasvaa kroppaan vuoden aikana. Aika hyvin!? 😀 Nyt tää vaan on kovin mystistä, kun pariin kuukauteen on kilot kivunnu ylös päin kauheella vauhdilla. Mikään ruoka ei edelleenkään imeydy kunnolla, mut silti paino vaan nousee. Jossain on jotain vikaa. Vielä kun keksis et mitä ja missä. Viljatuotteet ja maitotuotteet on nyt jätetty pois, mut ei auta ei.. Seuraavaks lähtee punainen liha. Oottelen nyt kuitenkin ne labratulokset josko niistä selviäis jotain. Mitään järkeähän ei ole lähteä esim. kisadieetille jos ruoka ei imeydy. Tuloksena olis vain hyvin laiha ja lihaton läski.

Hienointahan tässä kuitenkin on se, et treenit kulkee aivan sika hyvin! Ei voi valittaa. Oon taas tehnyt pari uutta oivallusta treenien ja tekniikoiden suhteen ja sekös motivoi taas lisää!

Eilen kävin tekemässä megahyvän rest-pause jumpan takajaloille. Olin niin hemmetin kylmä taas ulkona ja olin aivan jäässä kun pääsin salille niin päätin sit tempasta intervallin ennen treeniä. Nyt ne aattelee, et ”sehän on kaikki pois lihaskasvusta kun ei jaksa enää intervallin jälkeen treenata niin kovaa!” (isäntä ainakin oli tota mieltä…) Katin nakit sanon minä. Paikat lämpes tosi hyvin ja reeni kulki jo senkin takia tosi mukavasti. Eikä tarttenu reenin jälkeen ottaa ressiä aerobisen teosta. Oikein hjuva juttu, oikein hjuva.

Intervalli 13 minsaa (7 vetoa) crossarilla.
1. Suorinjaloin mave kp 3*7-10*23,5kg Testasin tässä Rami Aaltosen vinkkiä viedä ala-asennossa painoa eteen päin ja sit takas ennen ylös nousua. Kyllä se paransi tuntumaa ja venytystä aika kivasti. Suosittelen testaamaan.

2. GHR selkäpenkissä 4*7-10*BW-7,5kg Tässä yksi uusi oivallus, jolla sain liikkeen entistä paremmin takareisille. Hankala selittää, olis pitäny ottaa kuva/video, mut oli niin paljon jengiä liikenteessä etten ilenny..

3. Takareiskat istuen 3*7-9*30kg Hitaasti ja puristellen.

4. Tripalsarjana pohkeet hack+pohkeet korokkeella BW+pohkeet seisten lattialla. Näitä kolme rundia. Tämäkin systeemi Aaltosen blogista. Viisas mies on hän 🙂

Loppuun pumppailin selälle ylätaljaa 4 sarjaa leveellä myötäotteella ja alataljaa 4 sarjaa vähän vaikka millä tyylillä. Toisen treenin valaistuksen hetkistä koin ylätaljassa. Mr. M joskus kertoi miten hän itse tekee ylätaljaa, kun valittelin etten saa siinä kunnon tuntumaa. Eipä tekniikassa kummosia tarttenu muuttaa. Lähinnä pikkusen enemmän notkoa alaselkään ja kunnon pitkä rutistus ala-asennossa. Meni selkä jo noilla liikkeillä ja sarjoilla aivan muussiks. Ei oo hetkeen ollu näin kipeenä!!

Just tämmösiä hetkiä, kun oppii tekemään jotain paremmin, mä tässä lajissa rakastan. Ne on pieniä juttuja, mutta niiden ansiosta kehityskin on jatkuvaa. Isäntä sanoo aina, et mä mietin liikaa kun treenaan. Mun mielestä se on ihan hyvä juttu, että jaksaa koko ajan etsiä ja kokeilla uusia juttuja ja uhrata niille vähän aikaa. Mut mä nyt oonkin tämmönen ja joku toinen on sit toisenlainen 🙂

Niin otin mä ton treenin päälle vielä 15 minsaa mattoa, kun tuntui olevan energiaa. Sitä harvoin on liikaa duuniyön jälkeen. Salilla oli avoimien ovien päivä ja jengiä oli ihan kiitettävästi. Hyviä tarjouksiakin oli ja tämmönen tarttui mukaan

Eli protskupannukakku-jauhetta. Tohon vaan lisätään vesi ja eikun pannulla. Purkista tulee 28 pannaria ja yhdessä arvot:
  • kaloreita 130
  • protskua 11g
  • hiilua 18g
  • fättiä 1g 
  • lisäksi mm. arginiinia, alaniinia, leusiinia…

Aika hyviä olivat mansikkihillon kanssa, kun maistoin yhden palasen salilla. Isännällä on ens lauantaina tankkauspäivä ja silloin noita on kuulemma saatava 😀 Eilisen päivän ”herkkuna” oli tämä:

 Ei tota kyl herkuksi voi kutsua tekemälläkään. Jäi syömättä. Maistu ihan perinteisiltä mansikkavohveleilta enkä mä ole niiden ylin ystävä. Paskoo.
Tänään salilla sit tissejä ja hauvista rest-pausena. Yllättävän paljon oli taas virtaa 🙂 Treenin alkuun tempasin taas 11 minsan intervallin (6 vetoa) crossarilla. Mukavan hien se puski pintaan. Maaritkin sattu samaan aikaan salille. Tai no sattu ja sattu, kun oli sovittu koko juttu 😀 Maarit onkin kiristyny aika nätisti! Mulle kans samanlainen massu ja jalat… no ehkä sit elokuussa!?
 
1. Penkkikone 3*6-9*55kg Tää oli hyvä
2. Vinopenkki kp 3*7-10*18,5-21kg
3. Ristitalja vaakatasosta 2*7-9*30-40 lbs
4. Pullover kp 2*10-12*23,5kg Aika muikeen venytyksen sai tällä aikasiks. Tuntu kyljissä asti.
5. Hk scott mutkatangolla 2*7*30-32,5kg
6. Hk scott kp käsi kerrallaan 2*6-8*10kg
7. Hk kp seisten 2*7-9*9kg
8. Sivuviparit kp 4*9-12*4-5kg Aivan järkyttävä pumppi! Nyt oon vihdoin löytäny tähän The Tekniikan 😀
Sit vaan kipin kapin kauppaan ruuan ostoon ja vielä nopeemmin kotiin ruuanlaittoon. Tänään lautasella basmatiriisiä ja broiskun piffejä chicken vindaloo-kastikkeessa. Nam. Oli aika mausteista. Mun pikku murusia olen hoidellut tämän illan, kukkia siis 🙂 Tässä mun hieno minikasvihuone.

Eipä sieltä vielä kasva kuin eucalyptus ja basilika, mut jotain kuitenkin! Osalla itämisaika saattaa olla jopa yli 400 vrk niin on siinä oottelemista 🙂 Tuolla on kasvamassa vaikka mitä chileistä apinanleipäpuuhun. Jännä seurata mitkä alkaa kasvaa ja mitkä ei. Muista ei varmaan ole yhtään jännää ja isännästä lähinnä huvittavaa. Kumma tyyppi.
Jaahas, pitääkin osa mun muruista lähtee roudaamaan pois suihkukaapista suihkutuksen jäljiltä niin pääsee ite tilalle. Huomenna välipäivä, jotain pitäis keksiä..

13 kommenttia

  1. Aarne kirjoitti:

    Oliko toi pannaripurnukka kalliski? 😀 Näyttää kyllä just sellaselta ”Pakko kokeilla” -ostokselta. Ite olen kuolannu jo pitkään pannareiden perään mutta ei ne oikein ole sellasia mitä uskaltaa syyä laihuttaesa/liikkuesa ees vaikka säännösteliski :<

  2. taru kirjoitti:

    Tuo uus Kismet on aivan ihanaa! Anna mulle jos et syö sitä 😀

  3. massaminna kirjoitti:

    Mäkin bongasin ton kismetin yks päivä ja täytyy testata sitten joskus…Tuo ruoan imeytyminen on kyllä välillä aika mystinen juttu…Mulla ei viime dieetillä imeytynyt sapuskat ei sitten yhtään. Ei ihmekkään, että oli niin huono olo. Nyt olen vasta tajunnut tämänkin seikan…Nyt on aivan toinen juttu; vatsa toimii normaalisti ja sapuskat myös imeytyvät, vaikka ruoka-aineita ja niiden suhteita en ole muuttanut miksikään. Toivottavsti löydät ratkaisun niin pääset pian diettailemaan hyvillä mielin….:)

  4. Jutta kirjoitti:

    Kurja juttu tuo imetyminen. Mietin tuossa tuota imeytymistä, ja yksi seikka mikä ainakin voi vaikuttaa on vitamiinit ja muut lisäravinteet. siis jos niitä paljon käytät. Itsellä noin vuosi sitte oli ongelmia kaiken ruoan imetymisen kanssa, ja mitään kummoista syytä sille ei löytynyt. Yhdessä vaiheessa ruoka ei pysynyt edes sisällä, ja tuli ylhäältä ulos… Luleen että myös psyykkiset asiat ja stressi voi vaikuttaa paljonkin. Tsemppii Jonna! Haluun nähdä sut ensi syksynä lavalla!

  5. Ninnu kirjoitti:

    Kantsii varmaan vieläkin tsekkaa pikkusen, että voisko sitä ruokavaliota vielä muuttaa paremmaksi ja saada näin sitä ruokaa imeytymään paremmin. Esimerkiksi jättää just pois liiat lisäravinteet tai pannaripurkit, jotka luultavasti notkuu lisäaineita. Vaihtaa vaalean basmatiriisin tummaan tai quinoaan. Noistakin saa kyllä oikein maittavia ruokia mausteilla ja muilla. Samoin mielummin vetäsee ne hedelmätkin tuoreina kuin purkista jne..Samoin jos jois vihreää teetä päivän mittaan, niin saattais hyvinkin jeesata aineenvaihduntaan osaltaan.Mulla kun tuo paino jumitti, niin jätin nyt kaikki viljat, sokerit ja maitotuotteet pois ja viikossa paino tipahti heti reilun kilon. Eli tsemppiä vaan! Älä ressaa liikaa, se pahentaa asiaa…varsinkin meillä naisilla… :DNimim: kokemusta on

  6. Jonna1983 kirjoitti:

    Aarne: se makso 19,90 ja siitä tulee 28 pannaria eli ei kait kauheen kallis? Voishan noita tietty tehdä itsekin terveellisimmistä ainesosista, mut tulipahan ostettua kun isäntä siitä niin paljon puhu. Itsehän siis en aio moisia edes maistaa :)Taru: tuolla niitä olis muutama kaapissa, mut taitavat mennä tuon isomman osapuolen suihin tankkauspäivänä :DMassaMinna: ai jännästi sullakin sit elimistö käyttäytyy jos sammoilla systeemeillä on noin paljon eroa. Toivon kyllä hartaasti, että mullakin on vaan jostakin ruoka-aineesta nyt kyse. Otappa tästä selvää.Jutta: seuraavanahan onkin sit punasen liha pois jättämisen jälkeen lisäravinteiden vähentäminen. Treenipäiviniä niitä tulee käytettyä lähinnä treenilaturin ja palkkarin muodossa. Jotain siis keksin vähäks aikaa niiden tilalle. Pitänee ensin odotella ne labratulokset niin on vähän viisaampi tämänkin asian suhteen..Ninnu: en mä tosiaan mitään pannareita ole tässä joka päivä syömässä, jos syön ollenkaan. Menee varmaan parempiin suihin. Hedelmät syön 99,9% tuoreina. Mut quinoaahan mulla on tuol kaapissa ja taitaa muuten vihreetä teetäkin löytyä niin vois laittaa testiin! Voiskin tehdä ihan isomman satsin vihreetä teetä ja laittaa jääkaappiin pulloon. Saattais olla hyvää kylmänäkin?

  7. Ninnu kirjoitti:

    En tarkoittanutkaan, että joka päivä söisit. 🙂 Mutta näin ”alussa” jos haluaa saada kropan toimimaan kantsuu jättää muo kaikki hetkeksi pois. Tai ainakin toimii omalla kohdallani. Mä oon tehnyt itselleni aina välillä ison kattilallisen vihreää teetä, johon olen puristanut sekaan 1-2 sitruunaa teen määrästä riipuen. Sitten vaan jäähdyttää ja pullottaa, niin kulkee näppärästi mukana töissä jne..

  8. Satu kirjoitti:

    Miula on vaikuttanut myös painoon sapuskan puhdistaminen liioista lisäravinteista. Tammikuun aikana paino on pudonnut n. kolme kiloa ja muuta en ole tehnyt kuin kiinnittänyt enemmän siihen miten paljon ruoan mukana tulee lisäaineita. About kerran pari viikkoon on tullut syötyä ei niin puhdasta ja olo on heti raskaampi.Suosittelen siis miekin jättämään hetkeksi mahdollisimman tarkasti kaiken lisäainepitoiset tuotteet tauolle. Voihan olla ettei se ole syy, mutta varmasti kokeilemisen arvoinen. :)Niin ja iso kiitos blogista. Nostatat kerta toisensa jälkeen treenimotivaatio ylöspäin 🙂

  9. Anonymous kirjoitti:

    Lue koko blogi, melko hyva

  10. Marika kirjoitti:

    Mistä sä olet hankkinut tuota prodepannari-jauhetta? En äkkigooglettelulla löytänyt mitään järkevää sivua.

  11. Jonna1983 kirjoitti:

    Anonyymi: kiitos! :)Marika: mä ostin sitä meidän salilta, en tiedä saako sitä netistä.. PF-merkkistä toi on et kokeile sillä, jos löytyis!

  12. Marika kirjoitti:

    Okei, kiitti. Täytyy tutkiskella josko löytyis. Herahti vesi kielelle kun näin ton purkin täällä sun blogissa.Tsemppiä treeneihin! 🙂

  13. Marika kirjoitti:

    Okei, kiitti. Täytyy tutkiskella josko löytyis. Herahti vesi kielelle kun näin ton purkin täällä sun blogissa.Tsemppiä treeneihin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.