Hae
Palasia Arjestani

Paluu normaaleihin ruokailuihin – arkipäivien ruokapäiväkirja

No tällä viikolla ei kännykkä hävittänyt mun kaikkia ruokakuvia eli ruokapäiväkirjaa olis taas luvassa tämän viikon arkipäiviltä. Mulla siirtyy kuvista nyt kaikki mahdolliset varmuuskopiot wifillä eteenpäin eli viime viikkoista mokaa ei pitäisi enää tapahtua toistamiseen. Tällä viikolla oon päässyt pikku hiljaa palailemaan normaaleihin ruokailuihin ja ruokakin on maistunut aavistuksen verran paremmin kuin edellisellä viikolla. Ainoa huono puoli on ollut kiire töissä, jonka takia aamupäivän välipala on jäänyt syömättä jokaisena päivänä. Ensi viikolla suunnitelmana on ottaa mukaan edes protskudrinkki jonka huitaisee huiviin aika nopsaan. Aamupäivällä välipalan on korvannut siis kahvi tai tee ja jos oikein kiire on ollut niin pari lasia vettä. Aika jännä muuten ettei ole tullut edes nälkä vaikka aamupalan ja lounaan välissä onkin ollut noin viisi tuntia väliä. Ja niinhän se Sovijärvikin sanoi luennollaan, että kannattaa syödä nälän mukaan eikä napostella turhaan jos vatsa ei kurni 😉

Maanantai

PicsArt_1425123090605Aamupalalla Provenan gluteenittomat kaura-porkkanaleipäset höysteillä // lounaalla pinaattikuorrutettua lohta ja peruna-porkkanamuussia // Ennen treeniä samanlaiset leipäset kuin aamulla, mutta päällystetty avocadolla. Kylkeen mustikoita ja turkkilaista jugua // treenin jälkeen anopin tekemää siskonmakkarasoppaa kera näkkärin ja Hollantilaisen Maasdam-juuston.

Tiistai

PicsArt_1425123285212Aamulla perinteiset leipäset kinkulla, juustolla ja tomaatilla kera kahvikupin // Lounaalla pinaattikuorrutettua lohta, peruna-porkkanamuussia, vihanneksia ja omena // välipalana kaksi palaa toffeeraakakakkua // HopLopissa kalkkunaleikettä ja banaania // treenin jälkeen kokoelma jämäruuista eli makaronilaatikkoa, pinaattikuorrutteista lohta, peruna-porkkanamuussia ja avocadoa.

Keskiviikko

PicsArt_1425123424849Aamulla ennen kävelylenkkiä protskudrinkki (ei kuvaa) // lenkin jälkeen aamupalana kolme karjalanpiirakkaa höysteillä ja appelsiinia // lounaalla thai-henkistä kanakastiketta ja nuudeleita // välipalana toffeeraakakakkua // iltapalana karjalanpiirakoita höysteillä ja vettä

Torstai

PicsArt_1425123624671Aamulla leipäset kinkulla ja avocadolla kahvin kera // lounalla thai-henkistä kanakastiketta ja nuudeleita, pala toffeeraakakakkua ja omenaa // duunin jälkeen Robert´s coffeen minttusuklaakaakao, maistui! // anopilla maksakastiketta, perunamuussia, puolukkahilloa ja porkkanaraastetta // anopilla kahvin kanssa pala omenapiirakkaa // iltapalan jämät tytön viilistä + omenaa (ei kuvaa)

Perjantai

PicsArt_1425123740366Aamulla leipäset höysteillä // lounaalla anopin tekemään bataattikeittoa, pala kinkkupiirakkaa ja omena // ennen treeniä kokonainen ruispala höysteillä ja omenaa // treenin jälkeen thai-henkistä kanakastiketta ja nuudeleita.

Treenin jälkeen otin vielä aina palkkarin, mutta niistä en ole kuvia napsinut. Mä voisin hyvin lisätä ruokaa vielä ainakain aamupalalle ja treenin jälkeen. Joinakin päivinä aterioita on vain neljä jolloin voisin hyvin syödä yhdellä aterialla aina enemmän. Kohtuullisen monipuolisesti söin omasta mielestäni tällä viikolla. Onhan tossa varmasti aina parantamisen varaa, mutta mä en halua lähteä hifistelemään ja stressaamaan jostain ravintoaineista äärimmäisyyksiin. Henkilökohtaisesti olen lopettanut useammankin blogin lukemisen sen takia, kun niissä on alettu mennä äärimmäisyyksiin ruokavalion kanssa. Kaiken pitäisi olla mahdollisimman ravintorikasta ja leipä esim. on saatanan ruumiillistuma! Maitotuotteista puhumattakaan. Jälleen kerran tahdon kulkea näissäkin asioissa kultaista keskitietä ja jos noista ei mitään oireita tule niin miksi niitä ei voisi syödä. Ruuanlaiton ja syömisen kuuluu olla nautinnollista eikä mitään pakkopullaista piipertämistä!

Amen.

*ja käsi uppoaa irtaripussille* Lällälää.

Toffeeraakakakun, pinaattikuorrutetun lohen ja thai-henkisen kanakastikkeen reseptit tuloillaan 🙂 Taattua made by Jonna-laatua!

26 kommenttia

  1. Riitu kirjoitti:

    Ai, että nauroin tuolle ”leipä on saatanan ruumiillistuma”. Itse en myöskään jaksa lukea blogeja, missä ruoka punnitaan ja kaikki arvot pitää olla tiptop ja tietenkin viljatuotteet ja maidot on pahinta mitä voi napaansa tunkea 😉 Hyvälle näyttää sun ruuat, ite syön myös perusterveellisesti, mutta välillä herkutellen. En niinkään makeilla, mutta suolaiset, karjalanpiirakkaa, leipää..you name it!

    • Jonna kirjoitti:

      Jotenkin mä oon nyt ihan leipääntynyt kaikkiin trendidieetteihin 😀 Toki on mullakin ollut ne omat vaiheeni mut loppujen lopuksi palaan aina normaali safkoihin.

      Karjalanpiirakat on parhaita! 🙂

  2. Janika kirjoitti:

    Moikka! Kiitos kivasta blogista

  3. Kaisa kirjoitti:

    Sama juttu täällä. En jaksa lukea blogeja, joissa hehkutetaan maidottomuutta ja gluteenittomuutta. Toki, jos henkilö on niistä aiemmin oireita saanut, niin niiden välttäminen on mielestäni ok. Tuntuu vaan, että suurimman osan kohdalla kyse on kuitenkin muusta.
    Sun blogi on just hyvä!

    • Jonna kirjoitti:

      Kyllä mäkin sen ymmärrän jos oikeasti tulee oireita tai on vatsavaivainen lapsi imetettävänä mut nykyään moni vetää maidotonta koska se vaan on in. Mä yritän tehdä ruokia mahdollisimman monipuolisesti jo tytönkin takia ettei vaan opi turhan nirsoks 😀

  4. Piila kirjoitti:

    Oi että, toffeeraakakakku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta! Ekassa kuvassa luulin, että kyse on kahvilassa tai jossain tilaisuudessa tarjotusta kakusta kun on niin nätti kakku ja kuva (:

    • Jonna kirjoitti:

      Naputtelin just reseptin blogiin! Kakku on todella hyvää, suosittelen lämpimästi 🙂

      Nyt onnistuu kuvatkin taas paremmin kun on enemmän luonnonvaloa 🙂

  5. Anna-Kaisa kirjoitti:

    Moikka!
    Löysin blogisi vasta tällä viikolla. Ihastuin siihen oitis ja olen selannut postauksia sivukaupalla. Pidän erityisesti tässä postauksessa hyvin näkyvästä rentoudesta ja tervehenkisyydestä: oma ja riittävän rento tapa tehdä asioita on se oikea. Uskon, että minulla on paljon opittavaa blogisi sivuilta. Olen salitreenialoittelija ja haen parhaillaan sitä omaa tapaani treenata ja syödä. Taistelen jatkuvasti rentouden ja tavoitteiden välillä, mikä tuntuu välillä kovin raskaalta. Mutta eiköhän se oma tyyli vielä löydy.

    • Jonna kirjoitti:

      Mun mielestä hyvä ohjenuora on se että viikolla syödään suht tiukasti ja viikonloppuna höllätään. Kun tekee itse terveellistä kotiruokaa hyvistä raaka-aineista niin ei voi mennä pieleen 😉

      Kiva kun löysit tänne! Toivottavasti saat hyviä ideoita käyttöösi 🙂 Se oma paras systeemi löytyy vain kokeilemalla!

  6. Tuuli kirjoitti:

    Samaa mieltä ollaan täälläkin – eli juuri siksi tämä sinun blogisi niin hyvä onkin, kun täällä ei vaahdota milloin mistäkin muotiruokavaliosta, vaan syödään hyvää, normaalia ruokaa, suhtaudutaan asoihin sopivalla rentoudella, eikä mennä äärimmäisyyksiin sen paremmin ruokavaliossa kuin liikunnassakaan :).

    • Jonna kirjoitti:

      Ei tässä iässä enää jaksa mennä äärimmäisyyksiin 😀

      Kiitos ihanasta kommentista! Vitsi miten kiva kuulla että on muitakin, jotka elää ihan normaalia elämää ilman mitään hifistelyjä. Välillä tuntuu että mun blogi on todella tylsä kun en treenaa kisoihin ja diettaa vaan oon tämmönen tavallinen äiti-ihminen 🙂 Hienoa etten ole ainoa!

  7. Lauriiina kirjoitti:

    Heippa! Jonna sun blogisi on ehdottomasti yksi suosikeistani 🙂 Sun suhtautuminen on ihanan tervehenkistä näihin kaikkiin gluteenittomuus/maidottomuus hömpötyksiin! En ymmärrä myöskään mitä pahaa on esimerkiksi ruisleivän syönnissä jos siitä oireita ei itselle aiheudu.. En aiemmin ole kommentoinut, vaikka jo pitkän aikaa lukenut. Jatka samaan malliin ja mukavaa kevään odotusta! 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      No kiva että kommentoit nyt! Mä tykkään todella paljon ruisleivästä. Harmi kun en osaa/pysty sitä itse tekemään 🙁 Onneksi ei tartte kauheasti stressata syömisistä, ulkomuodosta tai treenaamisesta. Tekee sen minkä pystyy ja ehtii. Se yleensä riittää 🙂

  8. Armi kirjoitti:

    Samoilla linjoilla ollaan! Tiedän syöväni perusterveellisesti, energiaa riittää opiskeluun, treeniin kuin muihinkin vapaa-ajan rientoihin, eikä oo stressiä et mennäänkö kavereiden kanssa kahville, onko jotain ”mulle sopivaa ruokaa”. Leipä on hyvää ja päällisiä vaihtamalla saa ihan eri aterian aina aikaiseksi. Maitotuotteet on helppoja ja itse en saa mitään reaktioita – ei se akne lähtenyt tai henki kulkenut paremmin kun pidin kolme viikkoa taukoa. Punnitseminen ja hifistely liiaksi on ihan karseeta. Mä itse mielummin luotan ihan perus raaka-aineisiin ja syön peruspuhtaasti, sekä kuuntelen mielitekoja sopivasti ja syön kun on nälkä.
    Siun blogi on niin mahtava, tykkään asenteestasi kaikkeen ja perusterveellisen elämän lukeminen on niin mukavaa 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Tuli kuin mun suusta koko kommentti! Muistan kisadieetillä kun en voinut kavereiden kanssa käydä missään syömässä ja anoppilaankin piti viedä omat ruuat mukana.. Elämä on valintoja ja mä valitsen just tämän elämäntavan mikä nyt on!

      Jatketaan samaan malliin molemmat 🙂

  9. Meja kirjoitti:

    Sulla on todella kiva blogi :). Samaistun moneen asiaan. Pari viikkoa sitten tämän löysin ja nyt löytyy suosikeista!

    • Jonna kirjoitti:

      Ompa kiva kuulla! Toivottavasti saat paljon hyviä ideoita täältä toteutettavaksi 🙂

  10. Juuli kirjoitti:

    Moikka:) Oon lueskellut sun blogia nyt melkein vuoden ajan ja täytyy sanoa, että en olisi ikinä uskonut et alan seuraamaan niin erityylistä elämää elävän ihmisen blogia (olen tosiaan itse vasta 19.v) Ihailen sun elämänasennetta ja rentoa suhtautumista treenaamiseen ja ruokaan. Oon löytänyt monia hyviä reseptejä blogisi kautta. Oon samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa, että nykyään kaikkien blogien ruokapäiväkirjat ovat viljattomia/gluteenittomia/maidottomia ym joka alkaa tulee välillä jo korvista ulos ja ahdistamaan liikaa. Olen aina ollut mieltynyt nimenomaan tummaan ruisleipään ja maustamattomia maitotuotteitakin käytän lähes päivittäin, joka tuntuu olevan nykyään synneistä suurin:D Kiva että on vielä olemassa ihmisiä, jotka ovat ”normaalin” ruoan ja kohtuuden kannalla 🙂 Jatka samaan mallliin!

    • Jonna kirjoitti:

      Ei se ikää ja emäntilannetta katso jos on elämässä samanlaiset intressit 🙂 Ite oon huomannut tämän treeneissä jossa on porukkaa vähän jokaisesta ikähaarukasta. Puhuttavaa löytyy yllättävän paljon kun on yhteisiä mielenkiinnon kohteita!

  11. skribentti kirjoitti:

    On pitänyt jo muutaman kuukauden ajan kommentoida, ja kertoa, että Jonna sinun blogisi vain paranee monipuolistuessaan 🙂 Kiitos blogistasi!

    Minäkin tykkään sun rennosta asenteesta, ja odotan jo innolla, että saan itselleni tämän imetysdieetin jälkeen pähkinät, kananmunat yms. käyttöön, jotta pääsen kahlaamaan läpi sun reseptivalikoimaa myös keittiössäni 🙂

    Haluan vielä lopuksi muistuttaa tälleen yleisesti, että kaikki maidottomat-viljattomat eivät suinkaan ole trendin kärjessä hyppimisen takia maidottomia ja viljattomia, tai senkään takia, että niistä tulee vain jotakin pientä mahan kuplimista… Tässä allergia-arjessa korpeaa ihan suunnattomasti, jos ihmiset luulevat, että olemme ”muutenvain” rajoitettu allergisten poikiemme ruokavaliota tai että minä ”muutenvain” olen tiukalla imetysdieetillä pari vuotta. Joten ei ainakaan lietsota tätä maidoton-viljaton-asiaa, vaan muistetaan, että väärästä ruokavaliosta voi koitua joillekuille (kuten meille) järkyttävää kipuitkua, tuntien yövalvomisia ja tulehtuneita suolistoja ja sisäelimiä sekä pahimmassa tapauksessa pahentuneen refluksin myötä vaikka kurkkusyöpääkin.

    Ihanaa kevään odotusta!

    • Jonna kirjoitti:

      Tyhmäkin sen ymmärtää että sun tilanne on ihan erilainen! Imettäessä täytyy aina mennä lapsen mukaan 🙂 Toivottavasti teillä allergiat helpottaa kunhan lapsukaiselle tulee ikää lisää.

      Mä täällä just mietin ens viikon ruokalistaa. Mitähän kivaa sitä keksis? 😉

  12. Jonna85 kirjoitti:

    Voi sinua Jonna, minä voin vain kadehtia tuota rentoa ja ihaltavaa elämänasennettasi. Voi kun saisin imettyä edes piirun verran sitä itseeni, mutta ei.. Koskaan ei ole tyytyväinen itseen, ja aina jaksaa stressaa vatsan pohjaa myöten syömistä ja liikkumista. :/ Ja se stressaaminen ja syömisen pelkääminen ei tosiaan ole tervettä ja ainakaan eduksi. Mutta toivotaan että tämä lähtisi tästä parempaan suuntaan vielä!
    Ja LEIPÄ ja KARJALANPIIRAKAT (varsinkin anopin leivinuunista) ovat parasta! 🙂 Ja niistä en luovu, vaikka tuntuu aina ettei sais koskea hiilareihin.

    Mukavaa viikonalkua ja ISO kiitos aina vaan paranevasta mahtavasta blogistasi! Olet ihminen jolla sydän ja järki paikkoillaan! 🙂

    -Jonna

    • Jonna kirjoitti:

      Kyllä se lähtee parempaan suuntaan, usko pois! Se vaan vaatii aikaa ja omien toimintatapojen etsimistä. Mullakin homma helpottui siinä vaiheesa kun tajusin crossfitin pitävän huolta siitä ettei läskiä ainakaan pääse kertymään. Välillä treenataan enemmän ja välillä vähemmän, mutta turha siitä on stressata. Se on vain elämää. Jos olo tuntuu tukalalta ja turpealta niin sitten vaan pari päivää leikatuilla hiilareilla niin johan alkaa taas kulkemaan 😉

      Hah, karjalanpiirakat on parhaita! Omnomnom. Hih, ihana sinä <3 Kiitos kaunis ihanasta kommentista!

  13. Heidi kirjoitti:

    Olen kommentoinut samoin sanoin joskus ennenkin, mutta toteanpa sen taas: olet niin ihanan ”normaali” kaikenlaisten äärihöpsötysten keskellä =)
    Kiitos mukavasta blogista.
    Näin reilun 50-vuoden iässä käy kateeksi hivenen tuo ruuan määrä, mistä voi nauttia lihomatta! Nuorenpana itsekin pystyin syömään ruokia ja herkkuja lähes niin paljon kuin vain napa veti ja maistui – vaakalukeman pysyi samana. Nyt ei tarvitse kuin nähdä leivos tai lettu, niin se jo tuntuu höllyvän persuuksissa tai navassa. Mutta näillä mennään ja elämästä pyritään nauttimaan.

    • Jonna kirjoitti:

      Haha,normaalina elo on varsin mukavaa. Ei tartte stressata turhista 🙂

      Olen kuullut, että noilla kieppeillä aineenvaihdunta ei toimi ihan yhtä hyvin kuin ennen. Luulen, että omalla kohdallani vielä tuo turvaa tuo hankittu lihasmassa, mutta ei senkään turvin voi ikuisesti juhlia! Kyllä ne herkut mullakin kertyy ihan samalla tavalla, mutta treenillä saan vielä toistaiseksi aika hyvin paikattua tilannetta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.