Hae
Palasia Arjestani

Millä eroon selkäkivuista?

Processed with VSCO with c1 preset

Vanhuus ei tule yksin, sanotaan. Milloin sitten tietää tulleensa vanhaksi? Olen vahvasti sitä mieltä, että kroppa alkaa ikääntyä noin 33-vuoden iässä. Ensin meni olkapää, sitten puhkesi astma ja nyt on selkä kolmatta viikkoa kipeänä. Väitän, että vanhuus iski sillä sekunnilla kun täytin 33! Parin viikon päästä mittariin tulee vuosi lisää ja odotan kauhulla mitä silloin tapahtuu. Tuntuu, että valitan jostain vaivasta joka päivä. Mies ei jaksa enää kuunnella ja kohta ei enää työkaveritkaan saati te blogin lukijat. Sitten märisen yksinäni jossain kylmässä parvekkeen nurkassa 😀

Mun selkä on kipeänä nyt kolmatta viikkoa. Tai ei voi sanoa, että se on kipeä. Ainakaan koko aikaa. Lähinnä alaselkä on todella jumissa ja alaselässä kulkee noin 10 cm levyinen ”panta”. Istuminen ja seisominen on kaikista pahinta ja aamuisin alaselkä on todella jäykkä. Treenaaminen on ainoa hetki, kun selkä on ihan normaali eikä mitään tuntemuksia sillä alueella ole. Selkää, pakaroita ja jalkoja on nyt hierottu auki ja aion varata taas ajan ensi viikolle. Myös osteopaatilla ja fyssarilla olen käynyt. Olen tehnyt paljon kotona ja treenien yhteydessä lihashuoltoa rullauksen ja venyttelyn muodossa. Tuntuu, että kaikkea on jo kokeiltu, mutta jäkki on ja pysyy. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään!

Processed with VSCO with c1 preset

Pakaran aktivoimisharjoitukset menossa.

Todennäköisesti vaiva johtuu edelleen jollain tavalla olkapäästä. Oikea pakara ei kuulemma hermotu kunnolla ja saman puolen lonkankoukistaja on todella kireällä. Vasemman puoleinen pakara on jumissa koko ajan hieronnoista ja käsittelyistä huolimatta. Kaikki nämä saavat lantion kääntymään väärään asentoon ja aiheuttavat selän tuntemukset. Selkä on siis koko ajan todella väsyneen oloinen ja suoliluun harjanteet tällä hetkellä hieman tulehtuneet. Muistan, että tällainen samanlainen tilanne oli kun olkapää hajosi, mutta myös vähän sen jälkeen kun meidän tyttö oli syntynyt. Aina esim. selkäkipu ei siis johdu pelkästään selästä, vaan se vika voi olla jossain ihan muualla. Joskus pelkkä lääkärissäkäynti ja lepo auttaa, mutta suosittelen vahvasti visiittiä myös muille asiantuntijoille, jos kivut eivät hellitä!

Mitäs jatkossa tapahtuu? Ensi viikolla hieronta ja mahdollisesti myös visiitti osteopaatille. Teen ahkerasti fyssarin antamia liikkeitä ja yritän saada oikean pakaran toimimaan kunnolla. Se rassukka kun ei oikein tajua tehtäväänsä. Näiden lisäksi pidän itseni liikkeessä ja venyttelen kroppaa paljon liikkuvuusharjoittelun lisäksi. Istun ja seison paikoillani mahdollisimman vähän. Jos vaiva jatkuu vielä niin sitten mennään taas fyssarille!

Onko teillä muilla olkapääleikatuilla ollut samanlaista ongelmaa? Tai ylipäänsä kellään teistä lukijoista?

14 kommenttia

  1. Susanna kirjoitti:

    Moi! Minulla ei ole olkapäävaivoja, joten tilanteeni ei suoranaisesti ole sama kuin sinulla. Selkäni on kuitenkin ollut ”viallinen” koko elämäni (perinnöllinen rakennevika, joka aiheuttaa välilevyn pullistumia alaselkään). Lisäksi lähipiirissäni on selkävikaisia.

    Oman selkäni kuntoutuksissa sekä lähipiirini selkien kuntoutuksessa olen aina törmännyt yhteen ja samaan yhdistävään tekijään, jonka itse asiassa sinäkin mainitsit: Ne LONKANKOUKISTAJAT! Sinun tilanteesi toki on hieman erilainen, mutta sanon tämän siksi, jos joku muukin selkävikainen tämän lukee.

    Muistakaa hyvät ihmiset venytellä ja hoivata lonkankoukistajia! Toki muutenkin selän kannalta kaikki venyttely, jumppa, kävelyt yms ovat äärimmäisen tärkeitä. Mutta yllättävän useassa selkäongelmassa pahin tekijä on lonkankoukistaja, joka on kireä ja vetää selän asennon vääräksi. Toki on myös tärkeä venyttää sitä pakaraakin, koska se menee totaalisesti jumiin, kun selkä kipeytyy.

    Tsemppiä sulle Jonna selän kuntoutukseen! Itse en ole vielä edes 30 ja kaikenlaista kremppaa löytyy..mutta taitaa se olla vähän niinkin, että jos ei mitään tee niin ei mitään satukaan.. 😀 Jatketaan silti aktiivisia elämäntyylejä 😉

    • Jonna kirjoitti:

      Haha, jos ei mitään tee niin ei varmasti mitään satukaan 😉 Oikeassa olet!

      Lonkankoukistajat on yllättävän tärkeät pitää vetreinä jos mielii pitää selän kunnossa! Jumppasin eilen illalla aika pitkään lonkankoukistajia ja tänään ei ole selkä ollut yhtään hellänä!

  2. Anni kirjoitti:

    Mulla on ollut vähän samanlaista vaivaa alaselässä pari kuukautta. Oikean puoleinen quadratus lumborum on ikään kuin DOMSien kourissa koko ajan, ja vain toinen puoli. Olen käynyt kiropraktikolla, fyssarilla ja hierojalla, saanut jumppaliikkeitä tehtäväksi ja niitä ahkerasti tehnytkin. Olen myös kiinnittänyt kaikkiin asentoihin huomiota, jos tietämättäni teenkin niitä jotenkin toispuoleisesti. Selän vaiva heijastuu polveen, joka myös on kipeytynyt, koska toki selkä vaikuttaa askellukseenkin.
    Tiedän sen tunteen vallan hyvin kun ei jaksaisi valittaa, mutta silti pieni ähkintä ja aissaatanan hokeminen on arkea. Treenejä pitää jatkuvasti soveltaa ja tehdä järjetön määrä sitä turhauttavan tuntuista iänikuista tukijumppaa. Uskon kuitenkin että hyvällä hoidolla ja omalla aktiivisuudella se saadaan kuntoon, kuten myös sinun selkäsi. Jaksa vaan hinkuttaa niitä kuntoutusjumppia niin kyllä se siitä!! Pakko se on uskoa!

    • Jonna kirjoitti:

      Mulle kuntoutusjumpat on jo niin iso arkea etten varmasti osaisi edes elää ilman niitä 😀 Mulla sattui tuuri kun sain todella hyvän fyssarin ja hyvät eväät jatkoa ajatellen 🙂 Tänään taas likkuvuusjuttuja illalla tiedossa!

  3. Sannii kirjoitti:

    Kuntoutusjumppahinkuttaja tässä myös terve! Alaselkä meni joulua ennen jumiin ja fyssarin mukaan ranka on jäykkä, josta lihasjumit johtuu. SI nivel menee pois paikaltaan herkästi ja pari vuotta sitten oli pullistumaa ja rintarankakin on mitä on. Takakyykky ei onnistu tällä hetkellä ja treenit menee nyt peffa edellä. Raskausaikana ryhti on semmonen, että pakarat ei aktivoidu ja nyt paikkaan niitä sitten yli vuosi synnytyksestä. Vaan oikeilla liikkeillä ja kehon huollolla homma etenee! Vähän kallista käydä loputtomasti fyssarilla ja hieronnoissa, mutta jos haluaa treenata niin pakkohan se on.

    • Jonna kirjoitti:

      Fyssarilla ja hieronnoissa raha ei koskaan mene hukkaan! Välillä joudun itsekin miettimään, että mistä rahat hierontaan, mutta kun tiedän kuinka paljon se auttaa niin kerään vaikka pulloja 😀

  4. P kirjoitti:

    Yksi selkävammainen lisää täällä ilmoittautuu! Varmaan on vähän erityyppisestä vammasta kyse, mutta alaselän väsyminen ja pantamainen tunne lihaksissa on tuttua. Mullakin treenatessa oli pitkään ainoa oikeasti kivuton hetki. Mä harrastin pitkään joogaa, jonka pitäisi tehdä selälle hyvää. Kesti aika kauan oppia, että mun yliliikkuvalle notkoselälle ne loputtomat taaksetaivutukset oli kuitenkin pahasta. Ongelmavyyhdissä keskeisenä tekijänä mullakin on jo jonkun aiemmin mainitsemat kireät lonkankoukistajat. Nyt oon saanut selkää pidettyä paremmassa kunnossa, kun oon oppinut välttämään selän (yli)ojentamista. Mulla myös maastaveto ja kaikki sellaiset liikket, jossa painot tulee pään yläpuolelle, provosoi selkäkipua. Huolimatta siis siitä, että tekniikka on ainakin pintapuolisesti katsottuna kunnossa. Tsemppiä selän kuntoutukseen! Toivottavasti apua löytyy pikaisesti.

    • Jonna kirjoitti:

      Aika lailla samat liikkeet käy mullakin paljon selän päälle ja ne täytyy tehdä todella hallitusti ja asentoon koko ajan huomiota kiinnittäen. Lonkankoukistajien avaamiseen kuvasin eilen yhden videon. Yritän saada sen tänne blogiin pikapuoliin!

  5. Marja kirjoitti:

    Muistatko pitää välillä muutamia lepopäiviä jolloin harrastat vain kevyttä venyttelyä ja kävelyä? Magnesiumsuihke rentouttaa hyvin lihaksia, tehoaa paljon paremmin kuin esim. Särkylääkkeet.

    Itselläni on ollut selkä lähes päivittäin kipeä 15-vuotiaasta asti, nuorempana enemmän kuin nyt 33-vuotiaana. Jalat on eri pituiset tai sitten lantio on kierossa lihaskireyksien vuoksi. Nyt viime vuosina olen käynyt ainakin 4:llä fyssarilla, jäsenkorjaajalla ja fysiatrilla mutta kukaan ei varsinaisesti osaa auttaa. Pari vuotta tulee nyt, että olen jumppaillut melkein päivittäin niitä rasittavia selkä- ja vatsahinkutuksia sekä venytellyt joka ilta selän, vatsalihakset, lantion, lonkankoukistajat ja reidet. Salilla käyn, mutta vain pari kertaa viikossa koska välillä pitää palautua ja jos lihakset on jäkissä niin ei voi venytellä. Jooga ja Body balance auttaa liikkuvuuteen, mutta sitäkään ei kestä liian usein. Kävellessä ja seisoessa yritän tietoisesti vetää ryhtiä suoraan. Yläselän liikkuvuuteen on myös tehtävä liikkeitä! Nykyään on aika usein melko vähäkipuisia päiviä mutta aamuisin on aina selkä jumissa.

    Onko sulla hyviä neuvoja tuohon pakaroiden aktivointiin? Mulla on myös sama homma, ja kunnon salitreenin jälkeenkin on kaikki muut paikat jumissa paitsi pakarat.

    Sinun tilanteessa hyvää on se, että kuntoutat selkää heti, niin ei kipu pääse kroonistumaan.

    • Jonna kirjoitti:

      Muistan! Mitä enemmän ikää tulee, sen enemmän myös kroppa kaipaa lepoa. Tänään on juuri lepopäivä menossa. Tuo ylimmäisen kuvan liike on todella hyvä liike pakaroiden aktivoimiseen. Ota paino käsiin ja mene askelkyykky asentoon niin että polvi menee varpaiden päälle. Taivuta yläkroppaa hieman eteenpäin selkäsuorana ja nosta takimmainen jalka koukussa ylös. Tukijalassa koko jalkapohja lattiassa kiinni ja lantio suorassa. Pidä tässä asennossa 20 sek, palauta jalka toisen viereen (mutta älä laske maahan) ja tee uudestaan. Toista 3-5 kertaa!

  6. Nimetön kirjoitti:

    Mulla tuli olkapäähän vamma viime kesänä kun tein punnerrukisa. Tunsin että jotain meni nyt huonosti, ja siitä asti on ollut olkapää p*kana. Asiaa ei auta, että olen ammatiltani viulisti, ja rakkain harrastus on potkunyrkkeily. Sekä soitossa että nyrkkeilyssä olkapää kipeytyy ihan hulluna. Olen syönyt kaksi buranakuuria ja käynyt hieronnassa, mutta vamma vaan on ja pysyy. Nyt oon huomannut että saman puolen pakara on todella kireä. Onko sulla vinkkejä/kokemusta miten treenaavan kannattaisi yrittää hoitaa olkapäävammaa? Kipu on olkapään etupuolella. Kiitos jo etukäteen 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Etkö sä ole käynyt missään sitä näyttämässä? Kuulostaa siltä ettei kyseessä ole mikään pikku vamma, jos koko ajan vaivaa. Pakaran kireys voi johtua olkapäästä, mutta syytä olisi ensimmäisenä selvittää minkälainen vamma on kyseessä!

    • Nimetön kirjoitti:

      Oon käynyt lääkärillä tottakai, mutta se määräsi niitä buranakuureja, ja odottelen fysioterapiaan lähetettä.

      • Jonna kirjoitti:

        Eikö lääkäri antanut heti samalla kerralla fyssarille lähetettä? Ainakin kiertäjäkalvosin jumppaa kannattaa tehdä aktiivisesti kuminauhalla. Tuskin ainakaan pahaa tekee!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.