Hae
Palasia Arjestani

Omituinen innostus

Mä olen tällä viikolla ollut jotenkin poikkeuksellisen energinen, jaksava ja innostunut. Herään aamuisin virkeänä ja tarmoa täynnä. Illalla kukkuisin puolille öin puuhastellen kaikkea pientä. En tiedä johtuuko kaikki tämä siitä, että elän nyt suht normaalia elämää, kun pystyn treenaamaankin entiseen malliin. Ei ole kipuja, jos kammottavan ihania lihaskipuja ei lasketa. Nuppi pysyy koossa, kun pääsen välillä revittelemään kunnolla treeneissä.

Processed with VSCOcam with c1 preset

Mä olen koko viikon selannut ruokasivustoja ja pinterest on ollut kovan kulutuksen alla. Suunnittelen innolla jo viikonlopun jo ensi viikon ruokia. Haluan kokeilla paljon erilaisia juttuja, mutta yksi muutos näissä on. Olen taas innostunut viljattomista ja maidottomista ruuista. Ei ole mitään tiettyä syytä miksi näin on, jostain se innostus vaan yhtäkkiä kumpusi. Tiedä vaikka olisi ihan pysyvä juttu. Crossfittiä aloittaessani aloitin maidottoman ja viljattoman paleo-ruokavalion, koska crossfittaajat kuulemma syövät niin. Pakolla ei mulla mikään onnistu eikä onnistunut tämäkään.

Processed with VSCOcam with c1 presetMikään ehdoton en aio olla tämän asian suhteen. Jos kiinnostus lopahtaa niin sitten se lopahtaa. Anopilla en aio kieltäytyä normaalista makaronilaatikosta ja eilenkin söin kahvin kanssa puolikkaan korvapuustin. Ehdottomuus on mun sielulle myrkkyä. Olen muutenkin todellinen tuuliviiri asioiden suhteen ja kun siihen lisätään vielä ehdottomuus niin läskiksi meni.

Processed with VSCOcam with c1 presetTyttö on ollut todella innoissaan kun tällä viikolla on vihanneksia ollut pöydässä vaikka millä mitalla. Hänhän ei muuta söisikään jos saisi itse päättää! Eläisi mokoma vain tomaateilla, porkkanalla ja salaatilla. Näin alkuun on ollut vähän haasteita keksiä hyviä välipaloja, kun tahdon kuitenkin syödä muutakin välipaloiksi kuin omenaa ja pähkinöitä. Eilen illalla tein luokattoman hyvän iltapalan ja sen reseptin postailen teille vielä tänä iltana! Vitsi mä olen innoissani, jos ette jo huomanneet 😀

Processed with VSCOcam with c1 presetProcessed with VSCOcam with c1 presetTää ei nyt tosiaankaan tule olemaan mikään tarkka paleoruoakavalio, vaan ihan Jonna-ruokavalio. Yritän opetella käyttämään vihanneksia entistä enemmän ja varioimaan ruokia ihan uudelle levelille. Raakakakut sun muutkin voisin palauttaa taas herkkuhetkiin. Niitäkään en ole hetkeen tehnyt ollenkaan. Iski suunnaton kyllästyminen vähän aikaa sitten. Toivottavasti tekin saatte näistä mun ruokahöpinöistä jotain irti!

Herkullista viikonloppua tyypit 🙂

4 kommenttia

  1. NinniA kirjoitti:

    Mä lopetin tuon ”maidoton, viljaton, gluteeniton”-hössötykseen uskomisen ja aloin syömään ihan ilolla puuroa ja leipää. En koskaan huomannut mitään negatiivisia vaikutuksia itseeni sen enempää maitotuotteilla kuin viljallakaan. Enkä siis huomannut mitään positiivisia reaktioita ilman niitä, päinvastoin. Mä en vaan saa tarpeeksi hiilareita ilman viljaa päiviini, joten olo menee aina väsähtäneeksi kun energiaa tulee ihan liian vähän ja treeni ei todellakaan kulje.

    Samaan romukoppaan meni kaikki superfoodit yms. ja olo on pitkästä aikaa hyvä, treeni kulkee ja vatsapalat alkaa tulla esiin. Voi olla ihan hyvin crossfit ilman paleotakin. Haluaisin tosissaan teitää, miten jengi muka jaksaa vetää kovaa ”lihaa, pähkinöitä, hiilarit vihanneksista ja max pari hedelmää päivässä”. Mä tarvin sen 200-300 g hiilaria päivään ja tuohon määrään joutuis syömään rehuja ihan hirveästi! Nykyisellään syön niitä itse reilun kilon päivässä ja silti mun ruokavaliossa on vielä pakottava tarve puurolle, leivälle, riisille ja pastalle.

    • Nanna kirjoitti:

      Mulle toi mainitsemasi ”hössötys” on käytännössä ainoa oikea ruokavalio ja sen vaikutukset on huikeat. Treenaan kovaa ja monipuolisesti 5 kertaa viikossa ja lisäksi lenkkeilen pari tuntia/päivä koirien kanssa. Siirryttyäni viljattomaan, tärkkelyksettömään ja maidottomaan ruokavalioon on vointini ollut paljon parempi kokonaisvaltaisesti (en omaa mitään perussairautta). Poissa on veren sokerin heilahtelu, turvotus, vatsavaivat, ja päänsärky. Nukun paremmin ja olen paljon energisempi. Kaikista parasta: tulokset kasvaa huimasti ja tahti treeneissä aivan eri kuin aiemmin. Hiilarit ehkä siellä 20g/päivä.
      Lisäksi mulla on lukuisia muita syitä uskoa, että viljat ja lehmänmaito on käytännössä myrkkyä keholle, joten ei. Musta toi ei ole hössötystä, vaan hyvä ruokavalio. 🙂

      • Jonna kirjoitti:

        Kyllä mäkin uskon, että paleo-ruokavaliossa on enemmän hyötyjä kuin haittoja. Sun hiilarimäärä kuulostaa pieneltä, mutta tiedän että se on yksilökohtaista. Toisten kroppa toimii paljon paremmin pienillä hiilareilla ja toisten isommilla. Mä taidan olla siinä välimaastossa 🙂 Turvotus on mullakin ollut tällä viikolla poissa kokonaan! Katsotaan mitä viikko 2 tuo tulleessaan 😉

    • Jonna kirjoitti:

      Mulla kävi viime kerralla aika huonosti just noiden hiilareiden takia. Olin liian ehdoton ruokavalion osalta. Nyt syön siis riisiä, pastaa, perunaa ym sen verran kuin tarve vaatii. Mä en ihan noin paljon tarvii hiilaria kuin sä, 150g päivässä on mulle aika bueno määrä ja välillä täytyy tankata enemmänkin.

      Mut tiedän tuon tilanteen, että tuntuu että tarvittavan energian saa vain viljatuotteita käyttämällä. Jostain syystä näin tahtoo olla mullakin..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.