Hae
Palasia Arjestani

Mä olen niin rikki!

Processed with VSCO

*Sis.mainoslinkkejä

Innokkuus ja yrittäminen palkitaan. Mitä vain voi saavuttaa, jos oikein jaksaa yrittää ja tekee duunia sen eteen. Mä olen ollut viime aikoina yli-innokas treenaamaan. Olen yrittänyt ottaa kaiken sen ajan takaisin, jonka menetin olkapään ongelmien vuoksi. Tuloksia tulee koko ajan ja se lisää motivaatiota treenaamiseen entistä enemmän! Tämä on ensimmäinen kuuden viikon treenijakso, jonka olen pysynyt matkassa alusta loppuun. Ja tiedättekö mitä – tunnen sen nahoissani! Joka paikkaa kolottaa ja huomaan miettiväni aivan liikaa treeniasioita. Eilen illalla sain itseni kiinni pohtimasta pitäisikö tehdä lista kaikista asioista, joita mun täytyy alkaa treenaamaan enemmän…No ei!

Mä en ole hetkeen ollut näin rikki kuin nyt. Älkää käsittäkö väärin, en tarkoita että paikat olisi hajalla, vaan tunnen valtavaa kokonaisvaltaista uupumusta. Uupumusta, joka tulee kun kroppa kuormittuu liikaa tai sitä kuormitetaan äärimmilleen. Tässä ja näillä treenivuosilla tunnen oman kroppani ja palautumiskykyni kohtuullisen hyvin. Tunnistan merkit, jotka täytyy ottaa vakavasti. Innostuneena sitä treenaa helposti liikaa, liian pitkään ja liian kovaa. Ilman kunnollista lepoa. En aina huomaa uupumusta kropasta, mutta omat ajatukset ja fiilikset paljastavat sen. Olo on raskas ja toivon vain, että saan nukkua ja olla vain. Mulla oli hieno ajatus mennä tänä aamuna klo 7 treenaamaan. Totesin kuitenkin eilen illalla, että nyt on levon paikka ja laskeskelin eilisen olleen kolmas treenipäivä putkeen. Jos en nyt lepää niin kohta olen todella solmussa sekä henkisesti että fyysisesti. Väsyneen ja ylirasittuneena minusta tulee maailman äkäisin ihminen ja sitä tuskin toivoo kukaan. Vähiten perheväki.

Processed with VSCO

Uskon, että moni muukin on välillä turhan innokas treenaamaan. Treenit kulkevat niin hyvin, että salilla viihdytään päivästä toiseen ja tunnista toiseen. Lepoa pitäisi kuitenkin muistaa ottaa ennen kuin kroppa väsyy totaalisesti! Sanonta kroppa kehittyy levossa on täysin totta. Lepopäivät tekevät todella hyvää sekä henkisesti että fyysisesti. Itse pyrin pitämään viikossa ainakin yhden aktiivisen lepopäivän jolloin käyn esimerkiksi kävelyllä tai teen kotona joogaa tai lihashuoltoa pitkän kaavan mukaan. Tämän lisäksi pidän toisen lepopäivän jolloin en treenijuttuja mieti yhtään! Saa pääkin vähän huokaista kaikista näistä miljoonista ajatuksista ja suunnitelmista.

Lepojaksoja kannattaa suunnitella sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä. Joka viikko tietyt lepopäivät ja lisäksi kevennetty viikko 4-6 viikon välein. Suosittelen merkkaamaan suunnitellut lepojaksot kalenteriin, jotta ne myös tulee tehtuä. Kevyellä viikolla tehdään paljon lihashuoltoa, käydään hierojalla ja osteopaatilla tai kiropraktikolla. Kevyellä viikolla voi toki treenata, mutta tämä on myös hermoston palautumisen aikaa, joten ei kannata mitään kovia treenejä vääntää! Tekniikkatreenit ja kevyet pumppailut ennen lihashuoltoa ovat erinomaista liikuntaa kevyellä viikolla rentouttavien kävelylenkkien lisäksi.

Processed with VSCO

Dr.Denim farkut täältä* Mahtuu munkin reidet näihin! // Huppari täältä*.

Mulla on tänään lepopäivä treeneistä ja jalkoja palautellakseni kävelin 5 km matkan töihin. Illalla on tiedossa vielä lihashuoltoa. Eilen illalla sain kahvakuulan avulla auottua todella hyvin lonkankoukistajia ja selkä on ollut tänään täysin oireeton! Huomenna on tiedossa pilatesta työporukan kanssa ja kuumeisesti tässä mietin josko liittyisin taas yoogaiaan…

Kuinka usein te pidätte lepopäiviä tai kevyitä viikkoja? Millä keinoin palaudutte treeneistä?

Ps. House of Brandonilla vielä 31.1 asti jo alennetuista tuotteista vielä -20% alennusta koodilla JNSLS. Kannattaa tsekata myös sikamageet Aim´n treenitrikoot! Itse niin kovin himoitsen sellaisia…

5 kommenttia

  1. miltsu kirjoitti:

    mä pystyin ennen helposti treenaa joku pari kolme kuukautta ihan parilla lepopäivällä, mutta nyt neljä kovaa treeniviikkoa on tarpeeks ja tulee sellanen tunne että ei jaksa enää ja on levättävä 🙂 en kyl pysty olee pois salilta vaan teen kaks koko kropan treeniä ja muuten ulkolajeja 🙂 mulla palautumista helpttaa kyllä runsas syöminen,väh 9h unet ja muutenki mahdollisimman paljon pelkkää olemista.

    • Jonna kirjoitti:

      Mä en pystyisi tuollaiseen treenirykäisyyn mitenkään! Olisin ihan romuna sen jälkeen…Yöunet ja riittävä ravinto ovat tosiaan todella tärkeitä palautumisessa!

  2. ulla kirjoitti:

    Palautumiseen tosiaan hyvät yöunet ja ihanaa ruokaa. 🙂
    Mutta mä opettelen kokoajan hölläämään ja pitämään lepopäiviä. Juoksulenkkejä tulee tehtyä lähes joka päivä, varsinkin jos ei ole mitään muuta ohjelmaa tulee lähdettyä lenkille. Vaikka yleensä juoksen heti aamusta, kun sillä saan akkuni täysin täyteen virtaa koko päiväksi ! 🙂
    Mutta kyllä nyt on alkanut huomaamaan jos ei kropassa niin pääkopassa, että on pidettävä välipäiviä . Alkaa henkinen väsymys muistuttamaan. Ärtyneisyys ei ole kivaa kenellekään.

    • Jonna kirjoitti:

      Sä oletkin niin ahkera juoksija, että kannattaa tosiaan välillä vähän höllätäkin! Lepopäivänä sit vaan kunnolla lihashuoltoa niin jaksaa taas hölkötellä menemään 🙂

  3. ulla kirjoitti:

    Kyllä mun täytyisi pitää enemmän lepoo.. mutta. 😀 Kun ei malttas. Juuri tulin pirteältä kävelylenkiltä. Ihana pikku pakkanen.
    Ja siitä lihashuollosta puheenollen, arvaa onko aina mielessä se salille suuntaaminen. Mutta ei vaan tule yksin mentyä.. en tiedä miten se kynnys on niin iso.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.