Hae
Palasia Arjestani

Että tämmönen päivä taas tänään.

Tää on taas näitä päiviä, kun heti aamusta alkaa mennä päin *ittua. Heräsin aamulla jumalattomaan päänsärkyyn. Sitkeesti yritin lähteä töihin, mutta luovutin lopulta kun en kärsinyt enää olla normaali valossa. Mukavan pikku migreenin oli sit jostain yön aikana taikonut. Mullahan toi migreenin saapuminen on ilmoitus hartioiden jumittamisesta. Hieronnalle olis siis tarvetta… Loppujen lopuks pääsin kunnolla sängystä ylös vasta yhden aikaan ja silloinkin sain vielä köpötellä aika varovasti ja totutella päivän valoon pikku hiljaa. Vieläkin on semmoinen pieni jyskytys takaraivossa, mutta sentään pystyn olemaan jos suht normaalisti. Ruoka ei ole maistunut yllättäen koko päivänä eikä käynyt mielessäkään lähteä tänään salille. Yritän nyt syödä loppu illan vähän paremmin, että huomenna sais jotain reenistä irti.

Eilen oli sähköpostiin ilmestynyt taas kovin mukava viesti joltakin mun ”fanilta”. Voi hyvää päivää sentään. Mulle ei tulis pieneen mieleenkään lähettää kenellekään sellaista postia. En nyt enää ihan tarkkaan muista mitä kaikkea siinä luki, mut tähän tyyliin kuitenkin: ” Olen seurannut tätä ”uraasi” jo jonkin aikaa ja sinussa taitaa olla jotakin vikaa, koska et ole kehittynyt yhtään. Eikö noin alottelijana kannattaisi panostaa pelkkiin massaliikkeisiin, kuten penkkiin, kyykkyyn, maastavetoon? Voimaahan sinussa on, mutta lihasta et tunnu saavan aikaiseksi. Jos joskus mielit lavalle niin kannattaisi alkaa tekemään noita mainitsemiani liikkeitä eikä tehdä mitään spesilisaatiotreenejä….”

Että näin. Olen siis aloittelija. Treenivuosia yli 8, joista 5 kovaa ja olen aloittelija. Khuul. Välittämättä siitä mitä palautetta on tuomareilta saanut niin täytyy tehdä vain penkkiä, mavea ja kyykkyä. Ei siis mitään dippejä, kapeita penoja hauisliikkeistä nyt puhumattakaan. Penkillä, kyykyillä ja mavella kaikki hoituu. Ne ovat autuaiksi Ronnie Colemaneiksi tekeviä. Nih. On se hienoa, että näitä neuvojia kyllä riittää, mutta missä he itse sitten piileksivät massiivisine lihoineen? Kyllähän noilla tiedoilla pitäisi jo vähintään olla jokin suuren luokan PT-firma pystyssä. Tööt, syö rahkoo ja tee pelekkää penkkiä. Kyllä kehityt.

No niin, saatoin hieman taas kärjistää asioita. Päivä ei ollut kovin hyvä kyseisen viestin saamiseen. Voihan se olla, että viestin lähettäjä oikeasti ajatteli vaan hyvää. Mistäpä sen tietäisin. Pieni totuuden siemen tuossakin viestissä tosin itää. Olen jo aiemmin manannut sitä, että en tosiaan kehity ihan samaa tahtia kuin moni muu vaikka mitä tekisin. Voima tarttuu kyllä kohtuullisen hyvin, mutta lihas ei niinkään. Teen paljon raskaita liikkeitä, mutta myös muutakin siinä ohella. En usko, että pelkillä raskailla moninivelliikkeillä saa fysiikkaa jolllaiseen pyrin. Tuomareiltahan sain palutteen, että jaloissa on jo hyvät massat, mutta yläkroppaan pitää saada lisää vähän joka paikkaan ja tämän palautteen perusteella olen lähtenyt sitten hankkimaan lisää lihasta.

Sen olen myös oppinut itsestäni, että ainakin käsille ja olkapäille tarvitsen useamman treenipäivän viikossa että ne kehittyisivät. Spesilisaatiotreeneillä olen jo niihin jopa jotain pientä kehitystä saanut aikaiseksi. Kesällä pudottelen taas painoa jonkun verran ja sitten onkin hyvä verrata onko kehitystä tullut ja jos on niin mihin. Omaan silmään fysiikkaa näyttää vielä kovin ”lättänältä” eli muhkua pitäis saada vähän joka suunnalle. Siispä sitä yritetään saada vähän joka suunnalle, gramma kerrallaan!

Tehtiin isännän kans mulle viime viikonloppuna uusi treeniohjelma, jossa panostetaan eniten selkään. Tällä ohjelmalla alan varsinaisesti jumppaamaan vasta reilun parin viikon päästä, kun on vielä pari päivää kestävä käsispessu sekä sen jälkeinen kahden viikon ketojakso saatu pois alta. Tein kuitenkin jo eilen uuden ohjelman mukaisen jalkareenin. Nythän teen taas vähän aikaa jaloille vähän pidempiä toistomääriä, koska muistelen että joskus Bull teki mulle vähän samanlaisen jalkareenin ja se oli aika toimiva. Treeni oli seuraavanlainen:

1a. Takareidet maaten 5x
1b. Takareidet istuen 5x
2. Prässi kapealla 3*15-20*140kg
3. Hack kapealla 2*14*20-40kg/ 10*20kg+6*10kg+3*0kg vähän hyyty  😀
4. Reidenojennus 3*20-25*10-20kg
5a. Pohkeet prässissä 5*17-25*100kg
5b. Vatsat pallolla 5*15-30

Takareisillekin toistot oli 12-15 ja painoja sai tiputella aika reilusti treenin edetessä. Aika killeri on toi istuen koukistus, kun on toinen liike jo alla. Polttaa niin perhanasti, mutta silti painoa jaksaa vaan vielä liikuttaa. Tuntu, et takajalat repeää! Hacki oli aika hapottava. Vihaan koko vehjettä ja sehän tietää vaan sitä että se on oikeasti tosi tehokas. Polvet ei vaan kestä tehdä sitä heti treenin alussa, mut prässin jälkeen polvetkin alkaa olla jo aika hyvin lämmitetyt. Tota treeniä pitää ehkä vielä vähän fiksata, koska tarkoitus olis kuitenkin panostaa enemmän taka- kuin etureisiin. Oikeassa treenissä etureisille tulee vielä pari sarjaa lisää ja silloin sarjamäärät etujaloille on korkeammat kuin takajaloille. Pitää keksiä siihen jotain muutosta.

Jalat näytti tänä aamuna peilistä varsin hyviltä ja ne ovatkin varmasti ainoa lihasryhmä joihin olen oikeasti tyytyväinen. Toki takareisissä sais olla enemmän kaarta ja pylly pyöreämpi, mut… 😀 Koskaan ei voi olla 100% tyytyväinen! Eikä pidäkään olla sillä kehityshän loppuu tyytyväisyyteen.

Huomenna oliskin sit käsitreeni tiedossa. Aika turhahan se tosin on, koska treeni ei sisällä mavea, kyykkyä eikä penkkiä, mut teenpä sen siitä huolimatta 😀 Nyt tsekkailen teidän muiden blogit ja sit taidankin levyttää itsseni loppu illaksi sohvalle.

Ps. Mullapa on marianne-jätski pakkasessa, lälläslää 😀

Myös Kissa sitä ostaisi!

8 kommenttia

  1. Nyy kirjoitti:

    Se on ”nettiajan” ärsyttävä puoli, että kaikki katsoo tehtäväkseen ja oikeudekseen jakaa omia mielipiteitään ja ”tietämystään” ilman että kukaan sitä kysyy tai kaipaa. Varsinkaan kun se ei kenellekään kuulu miten kukaan aikaansa siellä salilla viettää. Ja asiat voi myös esittää rakentavasti, jos oikeasti jotain rakentavaa on sanottavaksi ;)Minun reenini ei ole ollenkaan saman tyylisiä sinun reenisi kanssa (koska haen eri asioita) mutta silti on mukava vaihteen vuoksi käydä lueskelemassa erilaisista reenijutuista, keep up the good work!

  2. Riinu kirjoitti:

    Näyttäis nyt siltä et joku todellakin vihaa sua :DOnkohan sama tyyppi kuin ennenkin?? Ja paitövei, just juteltiin eilen Enzymen kanssa sun olkapäistä–> niin et niihin on tullu lissää lihaa! (vaikket olekkaan tehny niinkuin s-postissa käskettiin ;D)

  3. Jonna1983 kirjoitti:

    Nyy: näinhän se on ja tavallaanhan sen myös itse oikeuttaa, koska tänne kirjoittelee. Usein miten kommenteista saa kyllä itselleen hyviä vinkkejä, mutta sitten on taas niitä toisenlaisia, joista ei irti saa yhtään mitään… Kävin muuten lueskelemassa sun blogia! Crossfit on aina kiinnostanut muakin, mut en oikein tiedä minkälaisia treenejä uskaltaa puntin lisäksi tehdä ettei vedä itseään ihan juntturaan 🙂 Vinkkejä?Riinu: en usko, että on sama tyyppi tai sit on ainakin vaihtanut osoitetta. Mielenkiintoisintahan tässä on se, että osoite oli poistettu heti viestin lähettämisen jälkeen eli siihen ei voi vastata 😀 KErtoo jo aika paljon lähettäjästä.Vai puhutaan mun olkapäistä ihan Turussa asti 😀 Joo, on ne ehkä vähän ottanu lisää lihaa, mut aika kaukana ollaan siitä että niitä voi ees olkapäiksi sanoa. Täytyy varmaan jossakin vaiheessa tehdä niille uusi kidutusjakso! Noi pyramidisarjat tuntuu aika toimivilta olkapäille, mut en sit vielä tiedä et kasvaako niillä 😀

  4. Riinu kirjoitti:

    Voi mikä velliperse :)Juu-u, sulla oli hetken aikaa turun kuuluisimmat olkapäät 😀

  5. Nyy kirjoitti:

    Crossfit on kyllä mielenkiintoista ja monipuolista, kannattaa kokeilla :)Mutta täytyy sanoa, että en taida olla niin taitava että osaisin sanoa mitkä reenit niistä sopisivat parhaiten tuollaisen lihasten kasvatus -reenin oheen, kun se ei minulle ole niin tuttua. Ehkä se selviäisi parhaiten kokeilemalla muutamia eri tyyppisiä reenejä, crossfit-reeneistä löytyy niitä enemmän aerobisesti hapottavia ja sitten taas voimapainoitteisia. Siiten osa crossfit-tyyppeistä on alkaneet tehdä voimaa Wendler-systeemillä, en tiedä saisiko sillä vaihtelua? Itse teen reenejä aika paljon tuolta crossfit Porin sivuilta.Ja jos joku testireeni pitäisi heittää, niin The Bear (tai Bear Complex) vois olla sellanen, eli tehdään liikesarja rinnalleveto+etukyykky+ylöstyöntö+takakyykky+ylöstyöntö 7 kertaa (ei saa laskea painoja maahan välissä) ja tämä tehdään yhteensä 5 kertaa ja haetaan maksimipaino millä sen jaksaa tehdä 🙂

  6. Johanna kirjoitti:

    Kaikenlaista palautetta on tosiaan näin netin välityksellä vähän turhankin helppo huudella…toki RAKENTAVA palaute ja vinkit ovat itsestäkin aina tervetulleita, mutta turha suun piekseminen aina välillä hämmästyttää.Treenisi vaikuttavat todella loppuun asti mietityiltä ja tehokkailta, itse olen saanut lukemattomia vinkkejä täältä omiin tekemisiini, kiitos siitä!! Jatka samaan malliin vain 🙂 Ja kyllä minäkin olen tätä blogia seuratessa katsellut, että pyöreyttä näyttäisi tulleen hyvin olkapäihin!

  7. Jonna1983 kirjoitti:

    Riinu: siinä oli sit mun hetkeni kuuluisuudessa :DNyy: mulle varmaan sopis puntin ohelle enemmän sellainen aerobinen crossfit. Täytyykin alkaa ottamaan asiasta enemmän selvää! Kiitos sulle :)Johanna: Niin, kyllähän näitä treenijuttuja meillä pähkäillään harva se päivä ja mietitään millä systeemillä saatais parhaiten panostettua lihaa tarvitseviin paikkoihin. Tasaisella puurtamisella (kaikki lihasryhmiä treenataan yhtä paljon) en tunnu saavan kehitystä kovin hyvin ainakaan pienempiin lihasryhmiin ja siks niille on pakko keksiä jotain ihan erilaista.Lihaahan tarvitsen tasaisesti joka paikkaan, mutta noi olkapäät on aina olleet mulle jokin ihmeellinen fiksaatio: niistä pitää saada suuret! Tällä tahdilla siihen menee aikaa, mut sitähän tässä maailmassa riittää :)Pohkeet on myöskin tällä hetkellä varsinaisen pakkomielteen kohteena, mitähän seuraavaks..

  8. Sampe kirjoitti:

    Olen huomannut saman narinan muillakin palautteen antajilla. Tää on vähän sama ku siivoojan ammatti, ikinä et saa mitään hyvää vaikka miten paljon teet duunia, ellet ole helvetin erikoinen geenifriikki tai muuten vaan valmis mestari. Vihavainen kirjotti hyvin yhelle palautteen antajalle: Lauteille vaan, kyl sinne mahtuu! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.