Hae
Palasia Arjestani

Lisää ravinteita lisäravinteista?

Lisäravinne postausta on pyydelty aina silloin tällöin ja tässä se tulee! Lisäravinteiden määrä on mulla vähentynyt selkeästi viime aikoina.  Olen edelleenkin erittäin kiinnostunut niistä ja mielelläni kokeilen uusia tuotteita, mutta tällä hetkellä käytössä on vain ne välttämättömimmät, sellaiset joiden käytön koen hyödyttävän minua jollain tavalla. 

Lisäravinteita meidän taloudessa tilaa aina se jolla on enemmän rahaa. Valitettavasti viime aikoina se on ollut miehen homma, koska kotihoidontuella ei kauheasti ylimääräisiä ostella. Me molemmat tilataan kuta kuinkin 90% lisäravinteista netin kautta. Mies enemmän ulkomailta ja mä olen keskittänyt omat ostokseni yhteistyökumppanini Sporttimekan puljuun. Miksikö? Tähän löytyy muutama erittäin pätevä syy: a) Sporttimekan lisäravinteet ovat laadukkaita b) ne ovat usein edullisempia kuin muualla c) henkikökunta on erittäin osaavaa ja d) toimitus ja palautus toimii loistavasti. D:nä voisin vielä lisätä Scitecin tuotesarjan myynnin. Muuta kuin Sciteciä en haluaisi enää käyttääkään sen laadukkuuden vuoksi 🙂

No sitten niihin käytössä oleviin.

1. Heraisolaattia käytän palautusjuomassa. Aina. 30g mun kokoiselle naiselle on riittävä määrä proteiinia palkkarissa. Palkkaria käytän treenin jälkeen. Aina. Protskun saatan joskus ottaa myös iltaisin, mutta nykyään enää todella harvoin. Silloin suosin kaseiinia, koska se imeytyy hitaammin kuin isolaatti ja on siksi parempaa yötä vasten. Yhtään herapöntön kuvaa en tähän nyt saa, kun meidän hera asuu maltopurkissa 😀

2. Malto ja instant oats (imeytyy hitaammin kuin malto), jos maltoa ei ole. Maltoa laitan treenin aikaiseen juomaan tuomaan energiaa treeniin. Tai laitoin aikaisemmin. Viime viikkoina olen senkin jättänyt pois jostakin syystä. Maltoa lisään silloin tällöin myös palkkariin heran kaveriksi.

Malto & instant oats.

Malto & instant oats.

3. Treenibuusteri ja Monster amino. Treenibuustereita olen käyttänyt paljon ja kokeillut varmasti kymmeniä erilaisia. Tällä hetkellä käytössä on Scitecin Big Bang, joka on kyllä aika tiukkaa kamaa. Treenibuusterin otan 30-60 minuuttia ennen treeniä, jos koen sitä tarvitsevani. Viimeiseen kahteen viikkoon en ole buusteria käyttänyt kertaakaan. Jos käytät treenibuustereita niin suosittelen hankkimaan pari erilaista ja vaihtelemaan niitä aika ajoin. Näin yhden buusterin teho pysyy parempana pidempään. Cytosportin Monster amino on nimensä mukaisesti aminohappolisä, jota laitan aina treenin aikaiseen juomaan. Näin lihakset saa tarvitsemansa aminohapot heti treenin aikana. Monster amino on varmasti yksi parhaista markkinoilla olevista aminohappolisistä, katsokaa vaikka linkistä sen tuoteselostetta!

Big bang & Monster amino.

Big bang & Monster amino.

4. Glutamiinia, leusiinia ja kreatiinimonohydraattia laitan palautusjuomaan. Aikaisemmin otin päivän aikaan kerran pari annoksen glutamiinia ja leusiinia (varsinkin dieetillä), mutta nyt olen jättänyt nekin pois. Glutamiini on merkittävin yksittäinen aminohappo, joka parantaa mm. vastustuskykyä, sekä nopeuttaa palautumista. Leusiini on haaraketjuinen aminohappo, jolla on suuri vaikutus mm. lihasproteiinisynteesin stimuloimisessa. Leusiinia pidetään tärkeimpänä yksittäisenä aminohappona lihasmassan lisäämisessä. Tällä hetkellä meiltä on leusiini loppunut ja sen tilalla on käytössä HMB, joka on leusiinin johdannainen. Mies tuon HMB:kin on meille ostanut, hän kun tietää lisäravinteista kohtuullisen paljon enemmän kuin minä… Kreatiini eri muodoissaan on ollut mulla käytössä jo vuosikausia. Kreatiini monohydraatin sanotaan lisäävän voimaa sekä massaa. Monohydraatti kerää jonkin verran nestettä kroppaan, jolloin luonnollisesti massaakin tulee lisää, koska paino nousee.

HMB, kreatiini monohydraatti ja glutamiini.

HMB, kreatiini monohydraatti ja glutamiini.

5. Vitamiinit ym hivenaineet ostan aina Iherb.comista. Siellä hinta-laatusuhde on kohdillaan ja tuotteet saa yleensä huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta. Suosittelen. Pillerimuodossa popsin päivittäin d-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä, omega-3:a (nyt loppuneet) ja nyt mulla on käytössä myös Scitecin MSM oikutteleviin niveliin. Monivitamiini menee tällä hetkellä jauhemaisena. Satunnaisessa käytössä on myös Scitecin Tea X-kapselit. Mitään rasvanpolttajia en käytä.

Iherbistä lesitiiniä, magnesiumia sekä GABAa.

Iherbistä lesitiiniä, magnesiumia sekä GABAa (miehen).


Iherbistä sinkkiä, spiruliinaa ja joku miehen purkki.

Iherbistä sinkkiä, spiruliinaa ja joku miehen purkki.


Monivitamiini jauheena sekä d-vitamiini.

Monivitamiini jauheena sekä d-vitamiini.


Scitecin Tea-X ja MSM.

Scitecin Tea-X ja MSM.

Iherbistä saatte muuten ensimmäisestä alle 40$ tilauksesta 5$ alennusta ja yli 40$ tilauksesta 10$ alea koodilla LAG647. Muistakaa tarkistaa tilauksen painorajat ohjeista niin ei tule ylimääräisiä maksuja!

6. Proteiinipuddingeja käytän satunnaisesti iltapalalla. Itse olen ihastunut Fastin minttu-suklaaseen sekä Carameliin. Ovat muuten parasta mixattuna yhteen puolet ja puolet! Leaderilta olen maistanut tuplasuklaata joka oli todella hyvää sekä jotain hasselpähkinä juttua, ei ollut niin hyvää 🙁 Mannisen puddingeja en ole vielä maistanut, mutta vielä niidenkin aika tulee!

Puddingit.

Puddingit.

Minkäslainen lisäravinnearsenaali teillä on käytössä? Mitkä lisäravinteet on mielestänne parhaita ja mitkä melko turhia?

 

 

 

 

4 kommenttia

  1. Riitta kirjoitti:

    toi on kumma,miten sitä aiemmin tuli käytettyä vaikka ja mitä,mut mulla on kans nykyisin kyllä hyvin harvennettu joukko puteleita enää kaapeissa.ja ennen oli suurinpiirtein maailmanloppu jo joku pääsi loppumaan,nyt meni varmaan kaks viikkoo ennen kuin edes huomasin monivitamiinin loppuneen 😀
    tällä hetkellä heraisolaattia ja palkkaria menee meillä selvästi eniten,ja useampaa buusteria.eaa:ta reenin aikaan,useamman jumpan ohjauksen yhteydessä otan välillä citrupurea lisäksi.Kofeiinia saatan nakella joskus ennen jumppia naamaani,kun ei iha laturia viiti ottaa.Muutenpa ei oikeestaan muuta kuin perus omegat,monivitsku,c,d,mangnesium,spirulinaakin söin tuos purkin vasta loppuun.Kokeilussa nyt myös ruusunjuuri,kun oon koko kevään nukkunu tosi huonosti..Mieheltä meilläkin löytyy enemmänkin puteleita,ei edes tietoo mitä kaikkee,mut itelleki sais kyllä ostoslistalle taas rustata ainaki glutamiinin ja kreatiinin,jostain syystä jäi vaan pois käytöstä välillä.
    Puddingeja ja protskupatukoita syön joskus ite kiireessä,tai jos ei ”kunnon”ruoka jostain syystä maistu.Nämäkin tuppaa menee kausittain 🙂 Mää kans muute maistoin nyt nuo leaderin puddingit,mut oli kyllä iha törkeen pahaa verrattuna mannisen,varsinki mansikka-vadelma oli kauhee:O pitänee iteki seuraavaks fastin kokeilla 😀

    • Jonna kirjoitti:

      Mulle oli kans ennen ihan maailman loppu jos joku tökötti pääsi loppumaan. Vitamiinit ja mankun yritän hommata heti kun vanhat loppuu mut muuten aika se ja sama 🙂

      Meillä kans mies ostelee vaikka mitä törppöjä kaaput täyteen. Sieltä on sit hyvä testailla vähän sitä dun tätä 😀

  2. Embbu kirjoitti:

    Imetyksen vuoksi tällä hetkellä glutamiini reenin aikana ja palkkari. Välipalapatukoilla (Leaderin Lo Carb) pakko taltuttaa herkkuhimoa, kun totaalikieltäytyminen herkuista päällä =/
    Paitsi etten oo edes tajunnut noita Leaderin puddingeja jostain syystä; joutuu siis maistelemaan!=) (fastin puddingit kun ei laktoosivammaiselle käy…=( )
    Sitten on monivitamiini, D-vitamiini, Omegat ja C-vitamiinia nautin erikseen tyrnimarjoista =)
    Meillä oon minä nyt dieetin aikana perehtynyt näihin enemmän ja mies vaan kurkkii vierestä..=D

    • Jonna kirjoitti:

      Imetyksen aikana ei kannata kovin ihmeellisiä lisäravinteita käyttääkään. Muistaakseni just glutamiini ja sit kreatiini ja leusiini on semmosia mitä voi käyttää. Treenibuustereita taas ei.

      Älä vielä kauheasti diettaile ettei maito lopu! Mulla meinas sillon aikanaan maito loppua heti kun vaan mietinkin dieettiä. Hoidin sit ensin imetyksen loppuun ja vasta sit pudotin ylimääräiset pois 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.