Hae
Palasia Arjestani

Nälkä, mikä ihana tekosyy!

Mä olen kuulkaas pysynyt nyt aika hyvin ruodussa ruokien osalta. Niinhän sitä sanotaan, että gluteeniton ja varsinkin viljaton ruokavalio tekee olon pirteämmäksi ja energisemmäksi. Itse olen huomannut saman piirteen viimeisen kahden viikon aikana. Jostain syystä mun ei enää tee mieli mitään sokeripitoista ja en ole kovin kummoisia herkkuja kitusiini ahtanut viime aikoina, omituista! Mulla ei siis ole keliakiaa tai mitään vastaavaa ruokavammaa, vaan tämä on taas näitä oman elämäni tutkimusmatkoja, kun kuulin että gluteeniton ja viljaton voisi auttaa allergioihin. Täysin viljatonta en ole noudattanut, mutta vähintään gluteenitonta kyllä. Koska fiilis ja olotila on näin hyvin niin ei olisi mitään järkeä lopettaa tähän! No, mitäs mä olen sit viime aikoina syönyt?

PicsArt_1403081175589

  1. Illallinen jääkaapin tyhjennysmeiningillä eli vanhaa kunnon spydäriä! Ilman kananmunaa tosin. Paistoin perunaa ja chilimakkaraa ja kaveriksi iso kasa vihanneksia.
  2. Töissä lounaaksi kukkakaalia ja jauhelihaa. Tylsää perusruokaa, mutta kyllä tuolla mahansa sai täyteen. Kukkakaalista voisikin joku päivä tehdä keittoa…
  3. Viime viikonloppuna tehtiin itse kinkkukiusausta ja se vasta hyvää olikin! Käytettiin rosamunda-perunoita, kunnon kermaa ja palvikinkkurouhetta. Sekaan vähän aurajuustomuruja, täydellistä!
  4. Treenin jälkeen jauhelihakastiketta, perunoita, parsakaalia ja vihanneksia. Helppo ja täyttävä perusruoka. Maistuu aina 🙂
Viime viikolla herkuttelin tortilloilla :)

Viime viikolla herkuttelin tortilloilla 🙂

PicsArt_1403081382779

  1. Viime lauantaina mies keitti meille aamupuuron Helmi-perunasuurimoista. Kuulostaa epäilyttävältä (perunasta puuroa!?), mutta maku oli todella hyvä! Maistui riisipuuron ja mannapuuron sekoitukselta ja suurimot olivat kivan isoja verrattuna riisipuuroon. Kunnon suutuntuma on pop 🙂
  2. Sunnuntaiaamu käynnistyi munaleivillä. Pirkan gluteenitonta saaristolaisleipää, siivu polar-juustoa ja päälle kananmunaa. Onko parempaa aamupalaa!?
  3. Viikolla aamupala on aika usein jonkinlainen smoothie. Yhtenä aamuna laitoin sekaan kasan pinaattia. Tuo hauskaa rapsakkuutta smoothieen. Kannattaa kokeilla!
  4. Todella kylmän smoothien tai ”jätskin” saa aikaiseksi jäisistä banaaneista ja marjoista. Löysin pakkasesta vielä viime syksyn mustikoita. Voi sitä riemua! 🙂
Helmi-puuroa, niin hyvää!

Helmi-puuroa, niin hyvää!

PicsArt_1403083084333

  1. Mun ykkösuosikki välipalaksi ennen treeniä on riisikakut, jokin pähkinävoi sekä siivutetut banskut siihen päälle. Pettämätön yhdistelmä, joka toimii aina.
  2. Välipäivän välipala: rahkaa, marjoja, pähkinöitä, omenaa ja Raw Bite. Mustikka-vanilja on paras maku 🙂
  3. Pirkan gluteenitonta leipää kinkulla ja juustolla. Kylkeen omenaa, joka täytyy aina syödä lohkoina!
  4. Viikonlopun nopea välipala: ananas-Skyrriä ja pähkinöitä. Kulkee mukana minne vaan. Yllättävän hyvän makuinen oli tuo ananasrahkakin. Kyllä Skyrriläiset osaa 🙂
Cashew-voita Punnitse&Säästä-putiikista.

Cashew-voita Punnitse&Säästä-putiikista.

Mangokin oli hyvää!

Mangokin oli hyvää!

Herkutellut en tosiaan ole kovin paljon, joten tällä kertaa sellaisia kuvia ei kauheasti ole tarjolla. Joskus näinkin päin 😀 Nyt on tällainen kausi menossa. Viime viikolla maistoin yhtenä päivänä vähän Ben&Jerry´siä ja anopilla sunnuntaina vaniljajätskiä. Suklaista pähkinäfudgea olen vedellyt palin pari silloin tällöin. Eilen meni viimeinen pala eli kohta täytyy tehdä sitä lisää!

20140611_203850IMG_20140614_204245

Muutama resepti kummittelee mielessä ja niitä täytyy lähiaikoina päästä testailemaan. Haluan tehdä ainakin kukkakaalikeittoa pekonihöysteellä, viljattomia brownieita, jotain jätskiä sekä bataattiburgereita! Ja siemennäkkäriä! Joku uusi raakakakkun olis kiva testata… Nälkä tulee kun ajattelenkin noita 😀

Duunikavereille tein lomalle lähdön kunniaksi mansikka-mariannekakkua ja sen resepti tulossa lähipäivinä tännekin 😉

 

 

 

 

 

 

10 kommenttia

  1. Jonneli kirjoitti:

    Tosi hyvännäköisiä ruokia!:) Itsekin tykkään ”herkutella” arkena kaikilla tuollaisilla terveellisillä jutuilla, kuten riisikakuilla, Skyr-rahkalla tms. Tuota cashew-voita täytyy kyllä koittaa! Millaista se on verrattuna tavalliseen maapähkinävoihin?

    • Jonna kirjoitti:

      Kyllä se hieman poikkeaa maapähkinävoista, maistuu cashew-pähkinöille 😀 ei ehkä ole ihan niin voimakkaan makuinen kuin maapähkinävoi!

  2. anna kirjoitti:

    Ei myö bloggaajat ihan turhaan aina annoskuvia napsita ;D Ai että mitä herkkuja siulla!

    Oikein mukavaa ja mahdollisimman aurinkoista juhannusta, Jonna! 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Välillä tuntuu että puhelin kasvaa käteen kiinni mut silti ruokakuvia tulee yllättävän vähän!Mäkin syön kuitenkin sen kuusi kertaa päivässä niin kuvia vois olla paljon enemmänkin 😉

      Aurinkoista juhannusta sinnekin! Täällä sataa vettä ja kokolle täytyy varmaan varustautua pipolla ja toppatakilla 😀

  3. Sanna kirjoitti:

    Onpas taas herkullisen näköisiä ruokia. B) Meillä töissä asukkaiden ruokalistalla on joskus päivälliseksi helmisuurimopuuroa ja osa tykkää, osa ei.

    • Jonna kirjoitti:

      Helmipuuron koostumus on sen verran erikoinen etten yhtään ihmettele ettei kaikki siitä tykkää..

  4. Anu kirjoitti:

    Oletko katsonut Skyr purkin kyljestä mikä kemikaali cocktail se on?
    Kun muuten välttelet gluteiinia jne ja sitten syöt tuommoisia pommeja?

    • Jonna kirjoitti:

      Kyllähän sen järkikin sanoo ettei noissa kaikki ihan luonnollista ole. Mä ostan noita kuitenkin niin harvoin etten jaksa asiasta stressata. Yleensä jos rahkaa syön niin se on maustamatonta ja lisään itse marjat ja muut höysteet. Kiirepäivinä noi on kuitenkin ihan käteviä eikä töihinkään aina pysty kaikkia lisukkeita raahaamaan 🙂

      Kiitos kuitenkin muistutuksesta! Ihan hyvä että joku näistä asioista välillä muistuttaa 😉

  5. milja kirjoitti:

    Oi, tällaiset postaukset on kyllä niin parhaita 🙂 tekee aina mieli sun ruokakaapille, vaikuttaa niin helpolta syödä terveellisesti kun itselle se tuntuu olevan aina niin hankalaa ja sortuu aina herkkuihin. Ehkä se onnistuisi kun ostaisi vaan yksinkertaisoa terveellisiä ruokia kotiin. Ensi ruokakauppareissulla pidän tän postauksen mielessä 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Ruuanlaitto on helppoa kun yrittää arkena tehdä suht helppoja ruokia ja viikonloppuna panostaa vähän enemmän. Vielä helpompaa on jos saa aina jotain pakastettua niin nälän yllättäessä voi nappasta ruuan suoraan pakkasesta 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.