Hae
Palasia Arjestani

Ketogeeninen ruokavalio kiinnostaa

Ketogeeninen ruokavalio kiinnostaa

Kuvassa kokkaamani vähähiilarinen tacopiirakka. Sairaan hyvää!

Ketogeeninen ruokavalio kiinnostaa minua todella paljon. On kiinnostanut jo kauan aikaa, mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla. Minullahan on jo vuosia sitten todettu (okei, 10 vuotta sitten) melko heikko hiilihydraattien sietokyky, mutta eipä se silloin parikymppisenä paljon haitannut, vaikka veteli mitä nassuunsa. Ihmiselimistöjä on todella erilaisia ja joillekin sopii korkeat hiilihydraatit ja toiselle todella matalat. Joillekin jotakin siltä väliltä ja osan ei tarvitse miettiä koko ruokavaliota. Todella moni on kannustanut minua ainakin kokeilemaan ketoa, mutta en ole vielä uskaltanut. Mielessä se on silti ollut jo pidemmän aikaa.

Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta pelkään eniten keton alussa tulevaa väsymystä. Tai sellaisesta moni on minua varoitellut. Toisaalta pelkään, että tämä on taas joku näitä minun päähänpistojani, kyllästyn kahden viikon jälkeen ja homma oli siinä. Tiedän, että ketoa täytyy jatkaa ainakin kuukausi, että vaikutukset alkavat näkymään. Pelkään myös, että repsahdan heti alkumetreillä leipään ja puuroihin. Silti, halu testata kyseistä ruokavaliota kiehtoo, sillä ketogeeninen ruokavalio kiinnostaa minua todella paljon!

Ketogeenisen ruokavalion hyviä puolia

Olen kuullut ketosta todella paljon hyvää. Ihmiset ovat energisiä ja hyvin voivia. Sairauksista ja lääkityksistä on moni päässyt eroon ja paino tippunut reilusti. Moni ketolle vaihtanut ei luovu siitä mistään hinnasta, koska yleisvointi ja energiatasot ovat niin hyvät. Keskustelin tovi sitten erään asiakkaani kanssa ja hän kertoi olleensa siinä vaiheessa jo vuoden ketolla. Häneltä otettiin laajalla skaalalla verikokeita, koska lääkäri ei voinut uskoa, että ketolla esim. kolesterolit voisivat olla hyvät. Ennen keton aloittamista asiakkaalla oli ollut lievästi ylipainoa ja kolesterolit ja sokerit yli viitearvojen reippaasti. Näin asiakasta vielä jälkeenpäin ja hän kertoi, että kaikki veriarvot olivat täysin kunnossa!

Olen lueskellut ketoruokavaliosta todella paljon ja eniten mietityttää juuri se alun väsymys ja miten jaksan vielä treenata siihen päälle. Miten pysyisin ruokavaliossa 100%:sti? Tällainen pullahiiri kun tuppaa menemään paljolti mielihalujen mukaan, niin homma voisi olla alkuun aika vaikeaa. Tykkään myös leipoa ja testailla erilaisia reseptejä, niin jaksaisinko tehdä vain ketoversioita? Olen selaillut paljon ketoreseptejä ja täytyy sanoa, että ne vaikuttavat erittäin houkuttelevilta. En tiedä. Tekisi mieli kokeilla, mutta silti vähän mietityttää. Olen seuraavat 6 viikkoa kotona saikulla, joten sauma keton kokeiluun olisi aika hyvä! Mutta….Koko keto-asiahan tuli mieleen, kun sähköpostiin tupsahti (mainos)viesti Anni Sirviöltä, joka on toinen Keto Kickstartin perustajista. Onko tästä ruokavaliosta kenelläkään kokemuksia?

Tiedän, että siellä ruudun toisella puolella on ketoilijoita, joten kertokaa te enemmän asiasta! Mikä oli alussa hankalaa vai oliko mitään? Mitkä ovat teidän suosikkiherkkuja?

Edellinen postaus: Huomenna minusta tulee yksikätinen

PALASIA ARJESTANI // BLOGIT.FI:SSÄ // BLOGLOVINISSA // INSTAGRAMISSA // YOUTUBESSA // FACEBOOKISSA

26 kommenttia

  1. Virpi kirjoitti:

    Itselläni on takana 7 viikkoa ketoilua. Olen mennyt mutulla ja kaivanut tietoja netistä. Alussa treenejä kannattaa jättää väliin tai ainakin himmailla ja huolehtia elektrolyyteistä. Oma motivaattorini on suolisto, jonka suhteen helpotus on ollut jo nyt suuri. Sen lisäksi ikinuhani on parantunut, turvotus poissa ja olen havainnut vyötäröllänikin positiivista muutoksia. Suosittelen lukemaan Elviira Keblerin Parantava ketoosi nimisen kirjan. Itselle ei ole tullut varsinaisia repsahduksia, mutta voin vanhan ruokavalion takia jo niin huonosti, että olin valmis kokeilemaan mitä vain. En vielä tiedä tuleeko tästä tapa elää, mutta jatkan kokeiluani toistaiseksi.

    • Jonna kirjoitti:

      Treenaamisesta ei tarvitse tällä hetkellä huolehtia, koska en saa vielä treenatakaan leikatun käden takia. Täytyypä lainata tuo kirja kirjastosta ja lukaista läpi! Toivottavasti oireesi pysyvätkin poissa 🙂

  2. Timo kirjoitti:

    Olen ollut kohta vuoden. Suosittelen vahvasti. Ei mitään huonoa vaikutusta. Eikä alussa mitään väsymystä ole. Adaptiopahoinvointia oli pari-kolme päivää, ei muuta.

    • Jonna kirjoitti:

      Tuo väsymys on ilmeisesti melko yksilökohtaista. Toisilla on ja toisilla ei 🙂 Saa nähdä mitä se on omalla kohdalla!

  3. hurahdin kirjoitti:

    Voi kyllä! Siis itse olen ollut keto”dieetillä” vasta kuukauden mutta vahvasti uskon että tää on nyt se mun juttu. En olis IKINÄ uskonut että tällainen pullahiiri, irtokarkkia varmaan kilon viikossa syövä voi päästä makeanhimosta tyyliin kolmessa päivässä eroon.. Ehkä se on se rasva sitten? Mitään mielitekoja ei ole ollut.. Oon ihan hämmentynyt tästä, en oo kyllä uskaltanut vielä tutuille hehkuttaa.
    Turvotus lähti samantien (ja joku kolme kiloa) ja siitä tasaisesti on kilo viikossa lähtenyt. Mulla siis lievää ylipainoa.
    Pari päivää olin väsynyt, mut nopeesti siitä selvittiin.
    En lähtenyt tuohon Keto kickstarttiin enkä fitfarmin ohjelmaan, vaan tuntikausia netistä etsin tietoa 😀 Mutta jos jompikumpi noista pitäis valita niin ehdottomasti Kickstart! Yksi tuttu on siellä ja suositteli kovasti tätä ikuista jäsenyyttä 🙂

    ja joo. olen hurahtanut! Mut en näe tässä kyllä mitään huonoa.

    • Jonna kirjoitti:

      Kuulostaa samanlaiselta taustalta kuin minullakin! Sokerin jätin pois jo pari viikkoa sitten. Nyt pitäisi vain laittaa ruokavaliota muilta osin kuntoon. Hitsi, ehkä sen alun väsymyksen kestää!?

  4. Kt kirjoitti:

    Kokeile vaan rohkeasti. Et tule pettymään. Itselläni on sama kohtalo et 2tyypin diabetes kolkutteli jo ovella. Siirryin kotogeeniseen ruokavalioon. Kaikki db:n oireet hävisivät pian. Verensokerit ovat nykyään kuin terveellä. Itselläni ei juuri tullut kotoflunssan oireita. En tiedä johtuivatko siitä et olin jo monta vuotta rajoittanut hh määrää. Olo on niin paljon energisempi ketogeenisessä kuin normaalissa ruokavaliossa. Makean himo hävisi samalla pois. Suosittelen kokeilemaan.

    • Jonna kirjoitti:

      Minullaha on tätä outoa jatkuvaa väsymystä, jolle ei syytä löydy. Ehkä se täytyy vaan kokeilla olisiko ketolla jotain apua tähän 🙂

  5. Leena Vesterinen kirjoitti:

    Olen 65-vuotias nainen. Aloitin ketoilun maaliskuun puolivälissä ja huhtikuun loppuun mennessä paino tippui 6 kg. Sain päiviin energiaa, tunnen voivani todella hyvin. Minulla on 2-tyypin diabetes ja sokeriarvot pudonneet mukavalle tasolle, samoin kolesteroli ja kaikki muut arvot todella hyvät ainoastaan suolaa pitäisi saada lisää. Nukun hyvin kun ennen piti nukahtamiseen ottaa lääkettä, sekin jäänyt. Kesäkuussa lääkärin aika katsotaan jääkö diabeteslääke pois. Minulla vuosi sitten tuli myös epilepsia, kohtauksia ei ole tullut enää. Välillä olin ”kiireitä” enkä kolmeen viikkoon voinut pitää tätä ruokavaliota, mutta jatkan kunhan tämä kevätjuhlien aika on ohi. Suosittelen kaikille.

    • Jonna kirjoitti:

      Moni on sanonut, että ketolla on todella positiivinen vaikutus juuri sokeri-sekä kolesteroliarvoihin. Meillä on suvussa rasite molempiin, joten keto ei varmasti olisi huono vaihtoehto. Minullakin on todettu huono hiilarien sietokyky jo vuosia sitten, mutta silti olen niitä vain sitkeästi syönyt, koska on sanottu että treenaaja ei ilman pärjää..

  6. Kirsi Kämäräinen kirjoitti:

    Hei, kannustan sinua kokeilemaan. Olen ketoillut juuri Annin ohjeilla 12 viikkoa ja voin todella hyvin 6 kiloa kevyempänä.(168cm 67kg) Vatsa ja nivelvaivat ovat kaikonneet vaikken mitään lääkitystä ole koskaan kylläkään käyttänyt, kärsinyt hiljakseen. Elektrolyyttien kanssa saa alussa vähän taiteilla ja ensimmäisen viikon olin kuin humalassa….mutta siitä kun selvisin niin kaikki on mennyt hyvin. Pitää antaa itselle aikaa ja opiskella Annin materiaalit todella hyvin. Itselläni viljaherkkyys ja uskon että jatkuvat vatsakivut liittyivät tuohon hiilihydraattiherkkyyteen. Olen yrittäjänä Kuopion rautatieaseman kahvila/hotellissa….päivät pitkiä j kiireisiä joten hyvinvointi erittäin tärkeää…noin 35000 askelta päivässä ja muu liikunta päälle mutta hyvin tällä ruokavaliolla jaksaa…mutta välillä on niitä huonoja hetkiä niin kuin kaikessa. Tarkka olen ollut hiilarit koko ajan alle 20g päivässä…nyt ajattelin ostaa verimittarin ja alkaa hinaamaan niitä vähän ylöspäin ja katsoa mitä kehoni kestää pysyäkseen ketoosissa…Ei kun mukaan vaan ketoperheeseen 😍

    • Jonna kirjoitti:

      Tutussa paikassa olet siis yrittäjänä! Tiedän ”vanhana” Kuopiolaisena 😉 Tuo hh-sietokyky onkin melkoisen mielenkiintoinen juttu. Toisilla voi nostaa reippaastikin ja toisilla ei. Mittarin hankinta on varmasti hyvä sijoitus! Oi että, pitäisikö sitä vain alkaa kokeilemaan….?

  7. Riikka kirjoitti:

    Kannattaa kokeilla! Ja nimenomaan lomalla koska se alun väsymys on ikävä ilmiö töissä. Ja kun käsi on paketissa on liikuntakin helppo ottaa kevyemmin😉Kutsu vapauteen blogi kannattaa tsekata. Sekä freetox ryhmän vinkit

    • Jonna kirjoitti:

      Niinpä! Nyt olisi täydellinen sauma koomailla kotona rauhassa 😀

  8. Tero Pitkä kirjoitti:

    Heippa Jonna, suosittelen lämpimästi siirtymään ketoiluun. Ennen ketoilua olin kasvispainotteinen ruokailija joka söi myös kalaa, hiilareita tuli syötyä aika normaalisti. Minulla oli kuitenkin kohonneet sokerit jonka myötä minulle puhkesi psoriasis. Lääkäri määräsi kortisoni voidetta, joka aluksi auttoi ihon ongelmia, iho kuitenkin oheni ja herkistyi, eikä oireet loppuneet. Kun ymmärsin hiilareiden aiheuttavan psoriasisksen lähdin kokeilemaan paljon parjatun Antti Heikkilän vhh dieettiä. Psoriasis oireet menivät remissioon kuukauden päästä. Mitä niihin oloihin tulee niin, koin kyllä erilaisia väsymys oireita, kunnes ymmärsin lisätä elektrolyyttejä ruokavaliooni, eli hyvää vuori ja merisuolaa, hyviä magnesium ja kalium lähteitä. Näistä löytyy onneksi hyvin tietoa. Myöhemmin lisäsin pätkäpaaston elämäntapoihini. Edelleen en syö punaista lihaa, kalaa menee enemmän ja kananmunat lisäsin ruokaani. Kannattaa myös lisätä ruuan laatua ja syödä mahdollisimman prosseimatonta ruokaa. Olosi tulee muuttumaan radikaalisti parempaan. Olen nyt puolitoista vuotta itse tätä ”kokeillut” ja vieläkin menen eteenpäin, tällä hetkellä ravintorikkain ravinto on nimittäin villivihannekset, hortoilun avulla voit lisätä ruuan ravintotiheyttä oikeaan suuntaan vähemmän kaloreita (vaikkei sillä sinänsä ole niin suurta merkitystä) enemmän tihempää ravintoa, kuten vaikka nokkonen. Olli Postilla ja Anne Sirviöllä on nyt hyvä nettikurssi lisäravinteista jos ne alkavat kiinnostaa. Toivotan hyvää matkaa ketoiluun ihmeelliseen maailmaan.

    • Jonna kirjoitti:

      Vitsi miten hyvältä kuulostaa! Elektrolyyteistä olenkin jo vähän lueskellut, että niistä täytyy pitää huoli. Mitä lähteitä käytät itse esim. kaliumiin? Hortoilu on aivan mahtavaa! Me kerätään mökiltä paljon juurikin nokkosia sekä voikukan lehtiä. Täytyykin seuraavalla kerralla taas kerätä isot kasat 🙂

  9. Miia kirjoitti:

    Minä aloitin ketoilun itsekseni helmikuussa. Nyt reilu 3 kk myöhemmin ja 12 kiloa kevyempänä juhlien jälkimainingeissa ja uusia juhlia odotellessa, ketoilu on pahasti rakoillut, joten ostin Rouva Ketolta jäsenyyden. Sieltä saan taas uutta tsemppiä ja mikä parasta, uusia ruokaohjeita ketoiluun.

    Meillä koko perhe syö samaa ruokaa, keitän kylkeen perunat/pastaa/riisiä ja ne ketkä tuntee tarvetta, ottaa lisäksi niitä.

    Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.. vai miten se meni 🙂 Minä olin kolme ensimmäistä päivää kamalassa hedarissa. Mutta kun tiesin, että kohta, ihan kohta helpottaa, sen jaksoi. Ja aika äkkiä näkyi tuloksia: olo parani, unta ei ihan niin paljon tarvinnut, päiväunet sai jättää pois, vyötärönympärys pieneni, housit ei puristanut ja mitäs vielä. Hmm.. eka viikon jälkeen vaaka näytti -3,7, sehän taas motivoi lisää. Tämä on niin mun juttu! Nyt tuli juhlissa syötyä mutä sattuu ja heti se vuorokauden läpi kestävä kuvotus palasi. Helppo oli taas palata ”ruotuun”. 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Uskon myös, että nimenomaan se alku on hankalaa! Mutta keton kanssa on helpompaa kokata koko perheelle, koska siihen voi juurikin keittää kylkeen muille perunaa/pastaa ym. Kiinnostaa kyllä kovasti kokeilla!!!

  10. Satu Aapasalo kirjoitti:

    Mikä ihmeen VÄSYMYS?!?!
    EN OO KUULLUTKAAN???
    Olisikin…mutta oon yli energinen.
    Yöunet entisestään lyhentyneet.
    Kaipaan vanhasta ruokavaliosta vain sitä että hiilari/rasva ruuan jälkeen pystyi välillä ottamaan päikkärit.

    Vaihdevuodet tekee univaikeuksia ja lyhentää unta myös…ja keto..
    Eli ei kivaa…
    Pitää vaan ryhdistäytyä ja nousta sängystä,eikä saa jäädä ns ”väkisin makaamaan” itseään.

    Ketoiluhan tekee energiseksi.
    En ole edes ketogeenisessä face ryhmässä kuullut moisesta.

    • Jonna kirjoitti:

      Toisilla on siis ihan alkuvaiheessa kova väsymys, mutta kun kroppa menee ketoosiin, väsymys väistyy ja tulee juurikin energiseksi. Olen kuullutkin että toisilla vaihdevuodet vievät yöunet. Työkaveri nukkuu välillä vain pari tuntia yössä. Kuulostaa hurjalta, mutta minkäs sitä kropalleen voi! Mulla kolmas päivä ketoa menossa enkä kyllä voi sanoa, että väsyttäisi 🙂

  11. Tero Pitkä kirjoitti:

    Kaliumia olen saanut mm. avokadosta ja kurkusta. Olen itsekin aika alkuvaiheessa noiden kaliumien kanssa joten olen ottanut myös ravintolisänä. Sitä, mitkä kalium ravintolisät ovat hyviä on vielä hakusessa, mutta joka tapauksessa oloni on nyt huomattavasti parempi kuin ekan vuoden aikana kun aloitin. Itellehän tämä ollut se ainoa vaihtoehto koska, lisäämällä hiilareita on ihoni alkanut heti reagoimaan.

    • Jonna kirjoitti:

      Katsoin että pinaatti on myös hyvä kaliumin lähde. Suolaa otan tällä hetkellä reilusti, samoin sinkkiä ja magnesiumia. Ehkä pitää se kaliuminkin vielä hakea lisäksi, mutta ensin aion laskea paljonko sitä saan ettei tule liikaa 🙂

  12. Hanna kirjoitti:

    Minäkin ajattelin vain kokeilla ehkä pari viikkoa. Alkuun tuntui, että mitä oikein saa syödä ja saanko liikaa hiilareita ja vielä niin ja niin monta päivää jäljellä ketoa. Jalat tuntuivat pitkään raskailta ja toisaalta kädetkin, että ei ollut voimaa kuten ennen. Rasvakahvi tuli ruokavalioon ja se on ihanaa vaikka joskus aiemmin join pelkkää teetä. Ketolla kaipaan kahvia. Nimenomaan rasvakahvi on se paras. Kaliumia saa vihreistä ja esim. kurkku ja avokado ovat hyviä lähteitä.

    Pikkuhiljaa syöminen alkoi sujua enempiä miettimättä. Ajatuskin tuntui kirkkaammalta. Pätkäpaastoilen ja paastoilen. Ei turvota, mutta olen laihtunut vähän liikaakin, joten neuvon kuitenkin syömään riittävästi etenkin rasvaa. Välillä pidän normiruokapäiviä ja syön paljonkin hiilareita, mutta seuraavana päivänä tekee jo mieli palata ketoon. Minulle sopii syödä välillä enempikin hiilareita, koska liikun paljon. Liikunta on muuttunut enemmän hyötyliikunnaksi ja hiit-treeneiksi kun ennen tein pitkiä lenkkejä. Mutta siis olo on ketolla aivan mahtava vaikka välillä mietin, johtuuko se vaan tästä keväästä. Aloitin siis helmikuussa. Ja kyllä on mahtavaa, että meitä keitoilijoita on jo kasvava joukko. Oon ihan fiiliksissä yhä tästä! Ja haaveilen, että järkättäis ketoilijoiden treffit, jossa ois tarjoilutkin ketoon sopivia. Tää ketoenergia pitäisi hyödyntää ison joukon voimalla.

    • Jonna kirjoitti:

      Huomaan itsekin miettiväni koko ajan tuleeko liikaa hiilareita, mulla siis vasta kolmas päivä menossa! Sain asiaan perehtyneeltä hyvän neuvon: syö niin paljon että nälkä lähtee äläkä mieti kaloreita. Tätä olen noudattanut eikä kyllä nälkä ole ollut eikä väsy juuri painanut. Mutta on menossa siis vasta kolmas päivä eli tässä ehtii vielä tapahtua vaikka mitä 😀 Minä en juo kahvia ollenkaan, koska vatsa ei sitä kestä. Ajattelin silti testata mitä kroppa sanoo rasvakahvista. Laitan teehenkin tosin kookosöljyä, olen laittanut jo pitkään.

      Olen itsekin miettinyt tuota, että täytyy kokeilla mitä kroppa sanoo sitten hiilareista kunhan päästään kunnolla ketoosiin ja muutenkin homma rullaa. Treenata en vielä voi, niin tämä sujuu aika hyvin. Jos sää sallii, niin huomenna lenkille 🙂 Salille saan mennä vasta reilun viiden viikon päästä ja siihen mennessä luulisi että kroppakin on jo hyvin hommassa mukana!

  13. Virpi kirjoitti:

    Mun vatsa on oireillut jo vuosia kahvista, en ole kuitenkaan pystynyt luopumaan siitä. Kaverin vinkistä vaihdoin suodatinkahvin pikakahviin ja se tuntuu toimivan.

    • Jonna kirjoitti:

      Testasin tänä aamuna ekaa kertaa rasvakahvia eikä vatsa tykännyt siitä huonoa! Taidanpa tekaista sellaisen huomennakin 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *