Hae
Palasia Arjestani

Miksi negatiivista palautetta on helpompaa antaa kuin kiitosta?

Processed with VSCO with c1 preset

Olen tästä aiheesta kirjoittanut aiemminkin, mutta nyt on ihan pakko kirjoittaa uudestaan. Tämä on aihe, joka jaksaa hämmentää itseäni aina vain uudestaan. Palautteen antaminen. Saan sitä päivittäin työssäni ja pyrin sitä itsekin aina antamaan, kun tarve vaatii. Joskus olen ollut ihminen, joka ei ole uskaltanut antaa negatiivistakaan palautetta saati positiivista, mutta nykyään se ei ole mikään ongelma. Negatiivisen palautteenkin voi antaa ihan asiallisesti ja mielestäni sellaisena se menee parhaiten perille. Asiallinen palaute saa palautteen saajan miettimään, puuttumaan asiaan ja ehkä muuttamaan toimintaansa, jos tarve vaatii. Mutta sitten on näitä ihmisiä, jotka haukkuvat ja parjaavat ihan siitä ilosta, että voivat. Tuntuu, että joillekin se on oikein harrastus.

En tiedä onko se suomalainen kulttuuri vai mikä, mutta kiitosta kuulee edelleen todella harvoin. Miksi niin harva kiittää esimerkiksi bussikuskia? Tämän asian tiimoilta muuten täytyy lähteä vähän sivuraiteille. Osa bussikuskeista ei vaivaudu kyytiin noustessa edes tervehtimään takaisin, vaikka kuinka kuuluvaan ääneen toivottaisin hyvät huomenet. Tällaiset ihmiset eivät saa myöskään minulta kiitosta lähtiessäni. Sen sijaan tervehtivät ja ystävälliset saa. Heitä kiitän kuuluvaan ääneen aina bussista poistuessani, koska mielestäni he ansaitsevat sen. Myös kaupan kassa ansaitsee kiitoksen, samoin kaikki muutkin ihmiset, jotka palvelutilanteessa tapaan. Minulla on myös tapana kiittää asiakkaita käynnistä labrassa. Ainakin omasta mielestäni kiittämisestä ja kiitoksen saamisesta tulee hyvä mieli. Miksi sitä on kuitenkin niin vaikeaa sanoa?

Mutta siihen negatiiviseen palautteeseen. Miksi antaa palautetta asiasta johon saaja ei voi vaikuttaa millään tavalla? Ainakin täällä terveydenhuollon maailmassa sellaista palautetta saadaan todella paljon. Ihmiset eivät useinkaan ajattele nenäänsä pidemmälle. Otetaan esimerkkinä vaikka laboratoriossa pyörtynyt asiakas. Koska haluan huolehtia asiakkaan loppuun asti ja päästää hänet lähtemään vasta kun näen hänen oikeasti olevan kunnossa, seuraavan asiakkaan aika todennäköisesti myöhästyy. Asiakas valittaa tästä pahoitteluistani huolimatta. Tilanne johon en voi vaikuttaa millään tavalla. Pitäisikö minun nakata vain pyörtynyt ja huonovointinen ihminen pihalle, jotta aikataulut pitävät? Entä jos tämä sattuukin valittajan itsensä kohdalle? Olisiko hän samaa mieltä vielä asiasta? Entäpä potilas, joka saa infarktin vastaanotolla ja lääkärin ajat myöhästyvät tämän takia? Tai että asiakas itse on mennyt väärään paikkaan? Tämäkin on yleensä meidän vika…Tällaisia valituksia tulee liian usein ja en voi sanoa etteikö ne harmittaisi, koska ne ovat asioita joille ei yksinkertaisesti voi mitään. Samalla myös ymmärrän, että ne kertovat jotain valittajasta itsestään. Ehkä päivä on lähtenyt heti aamusta väärille raiteille ja hänen täytyy purkaa paha mielensä johonkin. Ehkä hänellä on kiire. Mene ja tiedä.

Tänään nämä turhanpäiväiset valittajat kiukuttavat toden teolla. Tulee fiilis, että ihan sama miten hyvin työnsä tekee niin mikään ei riitä. Aina on joku, jota ei miellytä. Joku, joka valittaa turhasta. Joskus toivoisin, että ihmiset vetäisivät päänsä pois perseestä ja miettisivät pari kertaa ennen kuin suunsa aukaisevat, mutta se lienee turha toivo. Jotta homma ei menisi pelkäksi negistelyksi niin viime päivinä olen kohdannut myös näitä ihania ihmisiä, jotka muistavat kiittää ja antavat myös positiivista palautetta. Ette ehkä usko, mutta edes se yksi ihana palaute voi joskus merkitä hyvinkin paljon! Se voi saada koko kurjan viikon kääntymään hyväksi. Joten antakaa myös kiitosta silloin kun siihen on aihetta! Itse kiitin vuolaasti viimeksi eilen eräässä liikkeessä hyvästä palvelusta, jossa etsin lahjaa. En kerro mitä, koska lahjan saaja todennäköisesti lukee tätä 😀

Kiitosten täyteistä viikonloppua!

7 kommenttia

  1. gunagolu kirjoitti:

    Mä haluan uskoa siihen, että sellainen ihminen, joka saa kiitosta myös antaa sitä. Ehkä hyvin negatiivinen ihminen, joka vain ajattelee itseään eikä kehu ei kiitä, ei ehkä ole saanut elämässään montaakaan kertaa kehuja toisilta. Kun taas sellainen ihminen, joka niitä jakaa, saa myös itsekin niitä aina silloin tällöin.

    Mä yritän aina muistaa antaa palautetta kun se tuntuu tarpeelliselta, oli se sitten negatiivista tai positiivista. Jotkut ehkä kokevat, että on helpompi valittaa kuin kiittää, mutta mun mielestä kehuja ja kiitoksia on paljon mukavampi antaa, vaikka monet suomalaiset eivät ehkä osaa oikein ottaa ujostelematta kiitosta vastaan.

    • Jonna kirjoitti:

      Kyllä asia on varmasti näin!Kehuja ja kiitoksia on todellakin paljon mukavempi antaa, mutta joskus rakentava kritiikkikin on paikallaan. Mutta nimenomaan rakentavana eikä häijynä ja ilkeilevänä.

  2. ulla kirjoitti:

    Ihana lukea sun juttuja 🙂

    Tässäkin on niin paljon asiaa mikä on totta.
    Palautteet on kyllä niin kiven alla. Varsinkin se positiivinen tuolla työmaailmassa. 🙁 Se on surku.
    Kyllä negatiivinen palaute ollaan heti toimittamassa perille. 🙁

    Ihanaa viikonloppua Jonna ! !

    • Jonna kirjoitti:

      Meillä käytiin jokin aika sitten työporukan kanssa keskustelu, jossa sovittiin että palautetta annetaan porukan sisällä enemmän. Ja varsinkin sitä kiitosta! No, tuleehan siitä aina parempi mieli kuin haukuista tms. Tänään tosin sain asiakkailta molempia, mutta mielestäni haukkuja en olisi ansainnut, koska asia ei ollut millään tavalla minusta kiinni…mutta joskus näinkin!

  3. Eikku kirjoitti:

    Mä yritän olla kaikille ystävällinen, myös niille bussikuskeille, jotka ei tervehdi yms. Ajattelen niin, että oman esimerkin voimalla ehkä nekin sitten tervehtii seuraavaa?

    • Jonna kirjoitti:

      Juu kyllä mäkin tervehdin ihan kaikkia bussikuskeja, mutta kiitos jää kyllä sanomatta jos ei minkäänlaista vastakaikua saa. Mielestäni myös bussikuskin työ on palveluammatti ja siinä vaaditaan edes jonkinlaista kanssakäymistaitoa.

  4. Outi Karita kirjoitti:

    Mun on helpompi antaa positiivista palautetta, mutta usein tulee silloinkin pidettyä suu kiinni kun ajatuksissa olisi jotain kaunista sanottavaa. Joskus saattaa miettiä, että mitähän se ajattelee jos nyt meen sanoin jotain ja lähinnä tällainen ajatus tulee jos ei oikein tunne toista…
    Negatiivinen palaute särähtää korvaan. Mä tykkään enemmän käyttää sanaa rakentava palaute, koska sitähän sen negatiivisen palautteen tulisi olla. Sen antaminen mun mielestä on kuitenkin vaikeampaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.