Hae
Palasia Arjestani

Nälkä, missä olet?

Taas on arkipäivät lusittu ja aika tehdä kooste viime viikon ruokailuista. Kevyempi viikko treeneistä on vähentänyt mun ruokahalua huomattavasti ja oon jättänyt aterioita väliin. Töissä on ollut todella kiirettä ja aika usein aamun välipala on korvautunut pelkällä kahvilla. Huomasin myös, että sellaisina päivinä kun mulla ei ole treenejä niin ruokailuiden välit venyvät ja venyvät ja illalla huomaan etten ole töistä tultuani syönyt juuri mitään. Nälkä, missä olet?

Tällä viikolla oon kuitenkin kokkaillut ehkä vähän normaalia enemmän ja ruuat on olleet monipuolisempia. Vihanneksia en osaa vieläkään käyttää riittävästi, mutta yritän opetella koko ajan. Oon selannut taas paljon pinterestiä ja etsinyt sieltä ideoita ja vinkkejä erilaisiin aterioihin. Suosittelen tutustumaan kyseiseen sovellukseen, se on oikea kultakaivos mitä tulee ideoiden etsimiseen!

Maanantai

PicsArt_1422628196154Aamulla Sunnuntain gluteenittomat kauraporkkanasämpylät höysteillä, viherjuoma ja kahvi // töissä välipalana omena, pähkinöitä ja kahvi // lounaalla anopin tekemää bataattikeittoa, jauhelihaa* ja porkkanoita // ennen treeniä riisikakkuja mantelivoilla ja banaanilla (hy-vää!) // illallisena kasa banskulettuja vadelmilla // iltapalana turkkilaista jogurttia, omenaa ja manteleita

TiistaiPicsArt_1422627947057Aamupalana gluteenittomat kauraporkkanasämpylät kananmunalla, viherjuoma, kahvi ja mandariini // välipalana avocado // lounaalla tattaripuuroa, raejuustoa, vadelmia ja pähkinöitä // kahvin kanssa pari palaa Lidlin 86% tummaa suklaata // ennen HopLoppia mustikkasmoothie (banaania, avocadoa, mustikoita, macaa, Puhdas+ tyrnijauhetta, CocoVin supermixiä, mantelimaitoa) // HopLopissa välipalana banaani sekä kalkkunaleikettä // illallisena broiskua, riisiä, pinaattia ja paistettuja vihanneksia

Keskiviikko

PicsArt_1422627629997Aamupalana ne perinteiset leivät höysteillä, viherjauhe, kahvi ja tytön puuron jämät // välipalana banaanileipää ja kylmäsavulohta // töissä kylmäsavulohta ja pakastekukkavihannekset // välipalana osa suklaa-chiavanukkaasta // iltapalana omena ja banskuleipää

Torstai

PicsArt_1422627401781Aamupala sama kuin muinakin aamuina // välipalaa en ehtinyt syömään (kuppi kahvia) // lounaalla broiskua ja pakastekukkavihannekset, jälkiruokana suklaa-chiavanukasta // kahvin kanssa pari palaa Maraboun hasselpähkinäsuklaata // illalla kaksi gluteenitonta kauraporkkanasämpylää kylmäsavulohella // iltapalana banskuleipää ja kiiviä

Perjantai

PicsArt_1422685711061Aamupalalla ne normaalit // kiireen takia en ehtinyt välipalaa syömään, pelkkä kahvi siis // lounaalla broiskua, riisiä ja vihanneksia // ennen treeniä mustikkasmoothie // illalla gluteenittomia makaroneja (pahoja!), jauheliha*kastiketta tomaattimurskasta ja iso lautasellinen vihanneksia tytön kanssa puoliksi

Noilla aamupäivän välipaloille täytyy keksiä jokin helppo ja nopea ratkaisu jos aamut duunissa jatkuu tällaisina. Joku välipalapatukka tai protskudrinkki + banaani olis aika nopea välipala. Olisko muita ideoita. Nyt puhutaan siis välipalasta, joka pitäis saada alas ihan parissa kolmessa minuutissa. Tuo torstai-illan syömättömyys ja muutenkin ruokailuiden väliin jättäminen on vain itsestä kiinni. Olevinaan on aina niin paljon muuta tekemistä ettei ehdi. Tiedän itsekin, että se ei ole totta, koska torstainakin lähinnä leikin tytön kanssa ja pötköttelin sohvalla. Kauhean kiireinen ilta 😀

Omasta mielestäni oon tällä viikolla syönyt monipuolisemmin kuin viime viikolla. Sehän johtuu siitä etten ole tehnyt mitään isoja laatikkoruokia, joita ei loppu peleissä syö muut kuin minä. Ihan hyvin on aika riittänyt tehdä pari kolme eri ruokaa viikon aikana. Puuro on aina hyvä vaihtoehto, jos ei illalla jaksa kokkailla ja pakastevihanneksiakin voi ihan hyvin käyttää. Oon kuullut, että pakastevihannksissa olis paremmin vitamiinit tallella kuin esim. keitetyissä vihanneksissa! Höyryttäminen olis ehkä kaikista paras keino säästää vitamiinit.

Oon tuhonnut kaikki Nettilihalta saamani jauhelihat ja täytyy kehua laatua! Jauhelihassa on 5% rasvaa ja sen huomaa paistaessa ja maussa. Vihaan yli kaiken överirasvaisia jauhelihoja, joissa liha ui pannulla omassa rasvassaan… Ens viikolle keksin jo yhden hyvän ja helpon ruuan paistisuikaleille, jotka oli myös mukana Nettilihan lähetyksessä. Jos tahdotte tilata lihoja kätevästi netin kautta niin nyt myös te lukijat saatte 10e alennuksen mini-härkä-paketista koodilla jonna1983051. Mini-Härkä sisältää naudan 5% jauhelihaa 4kg, naudan paistikuutioita 500g sekä naudan paistisuikaleita 500g. Laita koodi tilattaessa ”kampanjakoodi” kenttään.

Ootteko koskaan tilanneet lihoja netin kautta?

*tuotteet saatu Nettilihalta

18 kommenttia

  1. Tea kirjoitti:

    Nam hyvältä näyttää! Mun silmään näyttää monipuoliselle, heitä kasviksia smoothien sekaan niin saat lisättyä niiden syöntiä 🙂
    Mä voisin puolestani kysyä nälkä miksi piinaat minua 😀 nyt kun oon viettänyt sitä sapattivapaata niin huomaan et mulla on liikaa luppoaikaa ja ajatukset pyörii lähinnä ruoan ympärillä 😀 Entäs jos tekisit itse jotain proteiinipatukoita? Niistä riittäis monelle päivälle ja ei tulis niin kalliiksi kun ostaa esim. Joka päivälle valmis patukka.

    • Jonna kirjoitti:

      Mä ostin taas lehtikaalia ja pinaattia, joita tungen smoothien sisään. Mä ajattelin, että voisin tehdä jotain hyviä raakapatukoita ja ahmaista sopivassa pikavälissä sellaisen 🙂 Joskus muuten on noita aikoja, kun nälkä vaan on koko ajan. Varsinkin sillon kun ei ole muuta tekemistä niin sitä mielellään vaan söis 😀

  2. Miltsu kirjoitti:

    Mulla ollut myös pöiviä jolloin nälkä ei vaivaa, se on poikkeaavaa koska usein yölläkin on nälkä 😀 itsellä kyl usein syynä liian vähänen lepo ja suolansaanti. Nopeita välipaloja joita ite suosin on bansku, proteiinijuoma, protskupatukka tai joku pieni maitojuoma 🙂 leivässäkään ei kauan mee ku sen on syöny 😀 ps. Sun blogi on ihana 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Suolaa pitäis itsekin käyttää enemmän. Aloin nyt lisäilemään sitä treenin aikana juotavan veden sekaan ja aika hyvin kyllä laitan yleensä ruokaankin. Yönälkä on aina yhtä jäätävää kun ei saa edes kunnolla nukuttua. Mulla yleensä lasillinen vettä auttaa asiaan 🙂

  3. Armi kirjoitti:

    Tekase ite patukoita! Blogeista löytyy varmasti hyviä ohjeita 🙂 Myös smoothie menee tallustellessa alas, mie juon aina koulussa smoothien siirtymällä (2 min aikaa siirtyä luokasta toiseen) samalla kun etsin luokkaa 🙂 Teen siitä aika nestemäisen, eli yleensä purkii rahkaa + maitoa/vettä + reilu desi marjoja / banaani + siemeniä + avocadoa 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Joo, patukoita voisinkin tehdä itse ja smoothiekin on hyvä vaihtoehto 🙂 Ja ihan pelkkä avocadokin toimii!

  4. Hanna kirjoitti:

    Anteeks, pakko olla se ärsyttävä pilkunnussija mutta noi lohet mitä oot syönyt on lämminsavulohta, kylmäsavulohi on sitä graavilohen tapasta 😀

    Sulla on kyllä aina niin hyvännäköisiä annoksia, saan tosi paljon inspistä omiin kokkailuihin 🙂 Nyt takaraivossa kummittelee toi suklainen chiavanukas, oon kehitellyt itelleni kunnon fiksaation siihen… Ihan pakko kyllä huomenna kokeilla!

    • Jonna kirjoitti:

      Haha, tsekkasin itseasiassa paketin kyljen ja siinä lukee ”savustettu lohifilee” 😀 Lohi kun lohi, hyvää oli!

      Kiva jos saat näistä jotain vinkkejä ja inspistä! Itekin tykkään lueskella toisten ruokapäiväkirjoja, aina niistä saa jonkin kivan idean itselleen 🙂

  5. Sanna kirjoitti:

    Nam, näyttää hyvältä! Mie syön joskus iltavuoropäivinä illan välipalana protskupatukan ja hedelmän (syömiseen ei mee kauaa).

    Oot oikeassa siinä, että pakastevihanneksissa on vitamiinit tallella. Serkkuni, joka on keittiöalan ihmisii, kertoi miulle, että näin talvisaikaan pakastevihannekset on loppupeleissä parempi vaihtoehto kuin tuoreet. Tuoreet, kun ei välttämättä oo tuoreita, vaan voi hyvin olla puolikin vuotta vanhoja.

    • Jonna kirjoitti:

      Mä olen välillä Questbareja ostanut, mutta aika vähän enää mitään patukoita syön. Mieluummin aina ”kunnon” ruokaa, mut patukat on kyllä kätevä välipala kiireessä. Mä muistelinkin lukeneeni jostain tutkimuksen, jossa sanottiin pakastevihanneksissa olevan vitamiinien hyvin tallella. Kerrankin muistin jotain oikein 😀

  6. Piila kirjoitti:

    Hei ootko näitä täysjyväriisistä tehtyjä, gluteenittomia makaroneja testannut? Mä syön melkein joka päivä! Niitä saa täällä Tampereella ainakin Sokokselta ja luulisin, että Prismoista kans.

    http://www.mama-ricenoodles.com/img_product/new_pd/newpd29_l.jpg

    • Jonna kirjoitti:

      On meillä ainakin jotain saman merkkisiä makaroneja ollut! 🙂

  7. ulla kirjoitti:

    pssst… kylmäsavulohi on kyllä tuon näköistä kuin kuvissa… graavilohi on aivan eri asia 🙂

    • Maarit kirjoitti:

      Eipäs muuten olekaan, kylmäsavulohi tehdään kylmäsavustamalla, jolloin kala ei kypsy samanlaiseksi kuin normaalisti savustamalla. Kylmäsavulohi muistuttaa tosiaan graavilohta ulkonäöltään, vaikkakin eroaa maultaan ja valmiatusmenetelmältään. Terveisin kymmenen vuotta kalatiskillä työskennellyt 🙂

      • Jonna kirjoitti:

        Onkos toi sit lämminsavulohta? Paketissa lukee ”savustettu lohifile”.

    • Jonna kirjoitti:

      Niin munkin mielestä! Mut minkä näköistä sit on lämminsavulohi? 😀

      • Maarit kirjoitti:

        Lämminsavulohi, jota kyllä yleensä kutsutaan nimenomaan pelkästään savuloheksi, on juurikin tuota mitä söit!

  8. sanna kirjoitti:

    Miekin vaan kiinnitin huomion tuohon kylmäsavuloheen… siis tuohan on lämmin savulohta. Syöt vaan sen kylmänä selvästikin 🙂 Vaikka siun paketissa lukeekin savustettu lohifilee,niin tuon näköistä on lämminsavulohi. Hauskaa vääntöä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.