Hae
Palasia Arjestani

Kaikki on kiinni ajoituksesta

Moni luulee, että crossfitissä vaan roiskitaan liikkeitä menemään huonolla tekniikalla ja mahdollisimman nopeasti. Väärin! Treenit on huolella mietittyjä ja valmentaja laatii ohjelmoinnin pitkäksi ajaksi kerrallaan miettien huolellisesti voimaliikkeet, liikkuvuusharjoitukset, metconit, tukiliikkeet jne. Kaiken a ja o on puhtaat ja turvalliset liikeradat. Vasta ne opittuaan voi alkaa nostaa vauhtia treeneissä ja yrittää tykittää täysillä.

Processed with VSCOcam with c1 presetProcessed with VSCOcam with c1 presetMutta ei siinä vielä kaikki. Kaikilla miellä on omat heikkoutemme ja yritämme panostaa niihin mahdollisimman tasapuolisesti. Yhdellä se on heikko hapenottokykky, toisella voimaominaisuudet ja kolmannella liikkuvuus. Yksi on huono leuoissa, joku tankoliikkeissä ja se kolmas ei osaa käsilläseisontapunnerruksia tai pistoolikyykkyjä. Metconeissa ei voi vain lähteä päättömänä vetämään alusta saakka täysillä. Tämä on yksi mun heikkouksista! Kun lähtölaskenta alkaa, kaikki hienot suunnitelmat katoavat päästä ja kuin huomaamattani piiputan jo tokalla kiekalla… Nähty aivan liian monta kertaa!

Processed with VSCOcam with c1 presetProcessed with VSCOcam with c1 presetProcessed with VSCOcam with c1 presetJokainen treeni vaatii pientä pohdintaa ja suunnitelmallisuutta. Mitkä on kyseisessä treenissä sun heikkoudet? Mihin liikkeisiin menee eniten aikaa ja mitkä sujuu helposti? Entä toistomäärät. Missä välissä on hyvää pitää taukoja, jotta jaksat pitää tahtia yllä? Mitkä on treenin painot? Jaksatko tehdä tavoitepainoilla vai täytyykö skaalata? On olemassa metconeja, jotka on täyttä tervanjuontia alusta loppuun. Liikkeet on sellaisia, joita en hallitse kovin hyvin tai liikkeet nostaa sykkeitä helposti jolloin tiedän olevani kusessa, jos lähden heti urku auki vetämään. Sitten taas on niitä minulle helppoja metconeja, jotka kulkevat kuin unelma. Mulle helppoja liikkeitä ovat esim. etukyykyt, rinnallevedot, maastavedot, käsilläseisontapunnerrukset, vatsaliikkeet ja leuat. Mitään suurempia inhokkiliikkeitä mulla ei oikeastaan ole, mutta kamppailen edelleen kaikkien sykkeitä nostattavien liikkeiden kanssa. Peruskestävyyttä siis tarvitaan lisää!

Viime viikolla tein tuon perinteisen mokan ja lähdin heti treenin alussa tykittämään kauheaa vauhtia. Suunnitelmat unohtui saman tien kun tartuin kiinni tankoon. Eka kierros täysiä ja seuraavat 10 minuuttia olikin täyttä tuskaa… Ehkäpä opin tästä kerrasta jotain! Kuvat ovat juuri tältä kyseiseltä kerralta, samoin video. Voimaosuudessa tehtiin clean emom, jossa parittomalla minuutilla 3 x power clean ja parillisella 2 x squat clean. Metconissa muistaakseni 12 minuutin amrap, jossa 12 x power clean ja 12 x burpee pull up. Että semmosta.

Käykö teille koskaan noin? Olette suunnitelleet treenin huolellisesti, mutta kun tartutte tankoon niin kaikki katoaa. Vai olenko ainoa?

4 kommenttia

  1. Anni kirjoitti:

    Mulle käy juuuuuuri noin. Sitä on valmiiksi muka ajatellut, ettei sitten yhtään provosoidu yliyrittämään tai on hokenut itsellleen että teet nätisti etkä roiski ja kun kello laitetaan päälle, PAM kuuluu aivoissa ja kaikki taktikoinnit unohtuu!
    Mulla on ollut jostain syystä kamala metcon-pelko kesän jälkeen. Johtuu varmasti siitä, että tiedän aerobisen kunnon romahtaneen kun jostain syystä olen vaan halunnut ähkiä voimatreeniä. Se onneksi palautuu pian kunhan vaan saa aloitettua, mutta joku ihme lukko on nyt päässä, tuntuu että KAIKKI on kovasti kehittyneet kesän aikana ja KAIKKI nauraa mulle kun olen niin kovin huono. Jep.

    Mutta olipa taas ihanaa lukea treeniaiheinen postaus sinulta!

  2. Jonna kirjoitti:

    Mä tiedän etten ole mikään kauhean nopea tai kestävä, joten en jaksa edes enää stressata omista tuloksista metconeista. Teen vain parhaani! Mä tykkään kans hurjan paljon enemmän voimaliikkeistä ja painonnostosta kuin metconeista, mutta tiedän että kunnon hikijumpat on vaan hyväksi välillä. Kohottavat kuntoa ja polttavat rasvaa. Ja onhan ne omalla kiduttavalla tavallaan myös hauskoja eli ei muuta kuin rohkeesti taas hikoilemaan 😉

    Mä niin toivon, että pääsisin entiseen malliin treenaamaan sen 4-5 krt/vko mut koko ajan tulee jotain ja treenikerrat jää tyyliin kahteen viikossa 🙁

  3. Eve kirjoitti:

    Onneksi voimanostossa saa rauhassa lepäillä pääliikkeiden sarjojen välissä ja vaihdella kuulumiset salikavereiden kanssa 😀 Joskus kun tehdään maksiminostoja, yritän keskittyä ja olen ihan hiljaa… Hauskinta (kyykyn, penkin ja maastavedon lisäksi) on mielestäni ollut raakarinnalleveto kyykkypäivinä 4×5, siinä tulee hiki ja syke nousee. Sekä ”kuntopiirit” eli teen apuliikkeitä nopealla sykkeellä 3 per piiri. Tulee vaihtelua!

    Ja kyllä, monesti on käynyt niin, että tankoon tarttuessa ajatus häviää. Sitä vaan ei toivoisi esim. kyykätessä, loukkaantumisriski on suurempi. Mutta jospa se siitä! 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Meillä on kans voimaliikkeissä kunnon tauot. Paitsi nyt kun alotettiin vähän pidemmät sarjat niin tauotkin on pikkasen lyhkäsemmät, 40s-2 min. Mut noissa metconeissa kun pitäis yrittää tykittää täysillä ja osata välillä huilatakin. Ennen kuin koittaa kuolema 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.