Hae
Palasia Arjestani

Mitä sä vedät? (+ vinkkejä Kevätmessuille)

Hirveästi en ole tainnut viime aikoina kertoa mun superfoodien käytöstä muutamia nopeita kuvaräpsyjä lukuunottamatta. Superfoodit on olleet taas enemmän pinnalla kuin ennen ja pienemmätkin kaupat ovat ottaneet niitä valikoimiinsa. Eipä tainnut ennen saada Himalajan suolaa ja kylmäpuristettua kookosöljyä kaupoista. Nyt ne on ihan tavallisia päivittäistavaroita jokaisen marketin hyllyllä! Mun omat superfood-kokeilut lähti alkujaan liikkeelle juurikin tuosta kyseisestä suolasta sekä kookosöljystä vuosia sitten. Samat tuotteet on käytössä edelleen 🙂

001

Himalajan suolaa ja kylmäpuristettua kookosöljyä käytän ihan joka päiväisessä ruuanlaitossa. Kookosöljyä lisään aika ajoin myös smoothien sekaan ja ihonhoitoonkin se on aivan loistava! Pysyy kuulkaas tää munkin atooppinen ja kuivan käppyrä iho sillä kunnossa. Suolaa käytän ihan normaalimäärän enkä lisäile sitä enää extrana palkkareihin tai treenijuomiin. En oo enää ihan niin pro kuin ennen 😀

003

Spirulinaa olen taas käyttänyt säännöllisesti syksystä asti. Oikeastaan siitä asti kun tämä sairasteluputki alkoi. Taidan olla elävä esimerkki siitä ettei pelkällä viherjauheella flunssia pidetä loitolla, mutta jaksan kuitenkin uskoa siihen että kyllä siitä apua on! Ainakin elimistön happo-emästasapainon ylläpidossa sekä mineraalien ja vitamiinien hyvänä lähteenä jos ei muussa. Tämä mineraalirikas viherjauhe sisältää runsaasti mm. sinkkiä, rautaa, magnesiumia, kalsiumia sekä huimia määriä muita mineraaleja sekä vitamiineja. Spirulina on yksi niistä tuotteista, joista en enää tahdo luopua ollenkaan. Hitto vie mikä haloo siitä syntyy jos spirulina on päässyt loppumaan! Nyt alkaa varastot olla sen verran vähissä, että toi haloo alkaa olla hyvinkin ajankohtainen juttu 😀 Spirulina on niin kammottavan makuista yksinään että sekoitan sen aina smoothien joukkoon. Pystyykö joku juomaan sitä pelkän veden seassa!? Onko teillä muita viherjauheita käytössä?

002Maca on spirulinan ohella tuote, josta en enää suostu luopumaan. Maca sisältää runsaasti proteiineja, mineraaleja sekä vitamiineja. Varsinkin c-vitamiinin, raudan ja kalsiumine pitoisuudet ovat macassa hyvin korkeat. Lisäksi se sisältää 18 aminohappoa, joiden joukkoon kuulee myös 8 sellaista aminohappoa, joita keho ei itse pysty muodostamaan, vaan ne täytyy saada ravinnosta. Itse olen huomannut macalla olevan hyvinkin piristävä vaikutus. Sen takia käytän sitä aika usein aamusmoothiessa sekä ennen treeniä. Macalla sanotaan myös olevan kestävyyttä ja fyysistä suorituskykyä lisääviä sekä elimistön toimintoja tasapainottavia ominaisuuksia. No mun hormonitoimintaan maca ei ole tainnut vaikuttaa millään tavalla, ihan samanlainen räjähdysaltis tuuliviiri olen kuin ennenkin 😀

Lucuma on mulle melko uusi tuttavuus. Olen lukenut siitä paljonkin, mutta omassa käytössä lucuma on ollut vasta kuukauden verran. Lucuma on hyvin makeaa, mutta sisältää vain vähän sokeria ja sitä käytetäänkin paljon makeuttajana esim. raakakakuissa, smoothieissa ja leivonnaisissa. Itse olen lucumaa käyttänyt juurikin leivonnassa sekä marjasorbettien makeutukseen. Ei tuu tyhjiä kaloreita eikä keinotekoisia mömmöjä elimistöön! Oletteko kokeilleet koskaan lucumaa ja mitä olette tykänneet?

004Laatikon kätköistä löysin vielä tällaisia suklaisia superfoodeja, joita käytän harvakseltaan. Kaakaovoi käy hyvin raakasuklaan tekoon, kaakaonibsejä laitan yleensä smoothieen tai ripottelen rahkan ja puuron pinnalle ja kaakaojauhetta käytän jonkin verran raakakakkujen teossa. Noita nibsejä oon oppinut syömään, ja jopa tykkäämään niistä, ihan vasta viime aikoina. Tuo pussi on pyörinyt keittiön laatikossa varmasti jo kaksi vuotta, mutta nyt ollaan vasta nibsien kanssa ”löydetty” toisemme 🙂 Voimaruualta sain jokin aika sitten maisteltavaksi myös gojimarjoja, joita napostelen yleensä töissä. Gojit on aika hauskan makuisia. En tiedä maistuuko ne rusinoilta, kirsikoilta, karpaloilta vai miltä mutta hyvä ne on! Ja todella käteviä kuljettaa matkassa. Voimaruuan gojimarjat on muuten viljelty orgaanisesti eli marjat eivät sisällä torjunta-aineita, kemiallisia lannoitteita tai säilöntäaineita.

Töissä aamupäivän välipalaa.

Töissä aamupäivän välipalaa.

Tänään olenkin töiden jälkeen menossa Kevätmessuille Messukeskukseen! Sain pari lippua sinne ja pyysin Annankin mukaan. Onko teistä lukijoista joku menossa kyseisille messuille? Samalla lipulla on nähtävänä OmaPiha, OmaKoti, OmaMökki sekä Sisusta! -messut. Veikkaan, että tuolta saan aika paljon inspiraatiota oman kodin laittamiseen ja ehkä jonkun idiksen mökilläkin toteutettavaksi 🙂 Nopeasti vilkaistuna kiinnostavia näytteilleasettajia ovat ainakin:

  • Aada sisustus
  • Greenstreet
  • Keittiömaa
  • Koto sisustussuunnittelu Rajasuo & Turkki oy
  • Kruunukaluste
  • Lamppukauppa Ledstore oy
  • Piccu/design Terhi Puustijärvi
  • Piha- ja vihersuunnittelu Villa Garden
  • Pukinmäen puutarha
  • Puutarhakokki oy
  • Sinituote oy
  • Sisustusliike Country White
  • Sisustusliike Kammi
  • Suomen Chilitarvike oy

No onhan noita taas! Katsotaan mihin nenä vie ja mille osastoille Annan kanssa eksytään 🙂 Kamera on pakattu laukkuun, joten jotain kuvasatoa on siis näistäkin messuista luvassa!

*postaus sisältää linkkejä yhteistyökumppanin sivustolle*

4 kommenttia

  1. Ellu kirjoitti:

    Mä oon käyttänyt pitkään spirulina -tabletteja, koska jauheen maku on kieltämättä aivan kammottava. Tabletit oon saanut kiskottua naamariin huomattavasti helpommin. 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Hmm… pitäisköhän harkita itsekin! 🙂 Spirulina ei kyllä maistu ollenkaan smoothien joukossa, mutta vaihtelu vois virkistää tässäkin asiassa.

  2. Michelle80 kirjoitti:

    Mä nakkaan aamulla sheikkeriin macaa ja spiruliinaa…vettä päälle ja naamariin! =D Helvetin pahaa, mutta en halua pilata niillä ruokia tai smoothieta yms 😉

    • Jonna kirjoitti:

      Ei ne maistu yhtään smoothiessa! En mäkään smoothien sekaan niitä tunkis jos ne siellä maistuis 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.