Hae
Palasia Arjestani

Syöntijuttuja.

Mun uudet reenipöksyt!

 Aamun venyttelyt ja putkirullaukset suoritettu ja saan hetken huokaista ennen kuin tyttö taas heräilee. Aika hätäseen nukahti taas aamupäiväunilleen. Kerkesin tytön laittaa sänkyynsä ja pestä paistinpannun niin hän oli jo sikeässä unessa 🙂 Nukahtaispa aina yhtä helposti!

Eilen pidin ansaitun lepopäivän salilta. Mitään ihmeellistä ei tullut päivän aikana tehtyä. Sitä samaa mitä aina torstaisin: muskari aamupäivällä, kaupassa käyntiä, päiväunet ja illalla anoppilaan syömään. Olin illalla jotenkin niin poikki etten jaksanut edes venytellä. Lapojen välikin on alkanut ilmoitella itsestään niin annoin vähän täsmähoitoa sille tänä aamuna venyttelyllä ja rullailulla. Varmaan täytyy kohta varata aikaa taas nikamien naksautukseen 🙂

Keskiviikkona salilla jumppasin etureidet ja pohkeet. Hyvä reeni oli etureidet on mukavasti tehdyn oloiset!

1. Hack kapealla 3*5*50kg/ 2*5*55kg
2. Etukyykky tangolla 5*5*45k
3. Pohkeet seisten koneessa 5*5*55kg
Video 2.sarjasta.

Piti tehdä vatsatkin, mut loppu aika kesken. Mä jään joka kerta jumimaan johonkin. En ymmärrä mihin se aika salillakin katoaa? Vaikka yritän kuinka tehdä tiiviillä tahdilla niin kello vaan juoksee eteen päin kauheeta vauhtia. Smithkyykyn vaihdoin tosiaan nyt hackiin eikä ainakaan tällä kerralla alaselkä kipeytynyt ollenkaan. Vähän on painot hakusessa, mut kyllä ne viimestään ens kerralla löytyy kun laitetaan jokunen lätkä lisää 🙂 Etukyykky tuntu taas kerran tosi hyvältä. Täytyy vaan muistaa pitää vatsa tiukkana ja tuntuma koko ajan reisillä. Noi jos unohdan niin perse lähtee välittömästi puskemaan itseään ylös ala-asennossa. Omituinen perse, tahtois vaan olla töröllään 😀

Hackia.

Ja peiliposet 🙂

Tässä juuri pohdiskelen, että mitähän uutta sitä leipois tai laittais ruuaksi viikonloppuna. Isäntä haluaisi porkkanakakkua, mutta itse haluaisin tehdä brownieseja kun en ole niitä koskaan ennen tehnyt. Ehkä teen molempia ja kuskaan suurimman osan anoppilaan tuhottavaksi! Kiva olisi tehdä myös jotakin hyvää pastaa tai ihan oikeaa risottoa.. Katsotaan nyt mitä saadaan aikaan! Mielenkiinnolla odotan dieetin alkua, kun ei ihan samalla tavalla voi enää leipoa ja kokeilla uusia reseptejä. Tai no voi, mutta syömäpuoli täytyy jättää muille. Aika usein mulle on itse tekeminen mielekäämpää kuin tekeleiden syöminen. Maistaa toki täytyy, mutta yksikin pala kahvin kanssa riittää mainiosti 🙂 Vähän oon siis saanut karistettua vanhasta sokerihiirestä matkan varrelle. Ennen olisin ahtanut vaikka koko juustokakun kerralla mahaani eikä tehnyt ees tiukkaa…

Riisiä 80g napaan ennen treeniä.

Mä koen itselleni aika tärkeänä asiana, että saan opettaa tytölle ruuanlaittoa ja leivontaa. Haluan laittaa hänelle ihan normaaleja kotiruokia sitten kun hän niitä pystyy syömään. Eineksiä ei meillä käytetä nytkään eikä tulla käyttämään myöhemminkään. Hyvää ruokaa voi laittaa kohtuullisen pienellä vaivannäöllä ja tuleehan itse laittama ruoka pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin einekset. Ja onhan se paljon parempaa! Kohta puoliin täytyy alkaa opettelmaan tekemään kaalilaatikkoa, jauhelihakeittoa ja puolukkapuuroa, samoja ruokia mitä itse söin lapsena. Mä en osannut kotoa pois muuttaessani keittää edes perunoita (olin 16v.), joten haluan että tytöllä on vähän paremmat eväät tulevaisuudessa aloittaa oma elämä 🙂

Eskimot ulos lähdössä.

Kuinka paljon teidän tenavat muuten syö? Kun musta tuntuu, että toi meidän mukelo syö aika paljon 😀 Neuvolassa asiasta keskusteltiin ja neuvola-täti sanoi ettei tän ikäiselle saa antaa kuin parisataa grammaa evästä kerrallaan. Nälkäiseksikö minä sen sit jätän? Tytön päivä syömisten osalta on suurinpiirtein seuraavanlainen:

  • n. klo 8 2/3 osa KoKo-kipollista puuroa (hiutaleita 4-5 rkl)
  • n. klo 11 1,5 rkl lihaa + reilu 200g vihannessosetta (+banaania jos jää nälkä, usein jää)
  • n. klo 15 kaksi purkkia hedelmä/marjasosetta
  • n. klo 17.30 sama kuin klo 11, mutta ei aina lihaa
  • n. klo 19 hedelmäsose/vihannessose/velli
  • n. klo 21 iltapuuro, täysi KoKo-kipollinen eli paljon!

Näiden lisäksi tulee vielä 3-4 kertaa päivässä pullollinen maitoa sekä tomaattia, kurkkua, porkkanaa itse naposteltavaksi. Ennen syötettiin iltapuuro seitsemän aikaan, mutta tyttö valvoo nykyään melkein kymmeneen asti niin myöhästettiin puuroa parilla tunnilla. Minusta ainakin tuntuu, että toi neiti syö kohtuullisen paljon ikäisekseen. Siitä huolimatta paino kulkee koko ajan alakäyrillä kun se on niin pitkä. En edes muista kertaa millon tyttö olisi itse lopettanut ruokailun eli ruokaa olisi jäänyt syömättä. Ilmeisesti on siis vanhempiensa lapsi 😀

Tämmöstä tänne suursyömäreiden talouteen! Illalla oliskin vuorossa salijumppaa, olkapäitä ja ojentajia tällä erää 🙂

12 kommenttia

  1. Lady Puntti kirjoitti:

    Mun mielestä neuvolatädit saa lukea niitä oppaitaan ihan rauhassa, jos ei näkökyky riitä kattomaan kokonaisuutta. Jos muksulla on nälkä, ni sit syödään 🙂 Ja etenki, jos pituus-painokäyrä ei oo hälyyttävästi vinossa! Tollanen pienihän kasvaa prosentuaalisesti aivan hirveesti ja kulutus on kova siin vaiheessa, ku lähtee liikkeelle (ellei oo jo). Neuvolatäti voi mennä mahalleen lattialle ja vetää itteään käsillä ympäri teollisuushallia ni tietää, millasta on elää vauvana 😉

  2. Hande kirjoitti:

    Meidän pikkumies (tällä hetkellä 1½v. ja normi mitoissa 😉 on aina syönyt neuvolan tätien mukaan ”liikaa”. Itse oon ajatellu kun syödään terveellistä kotiruokaa ja poitsulle maistuu, niin miksi pitäisi rajoittaa?! On kuitenkin niitäkin päiviä, kun mikään ei maistu, vaikka tekisi mitä.

  3. Anonymous kirjoitti:

    Yksilöllistähän tuo syöminen on, samoin kasvu.Tosiaan, kuten edelliset jo tiivistivät asian hyvin, lapset kuluttavat/syövät suhteessa kokoonsa paljon. Ja pääasiahan on, et kasvaa. Syömiset tuntuu vaihtelevat kasvukauden ja muun aktiviteettitason mukaan, ainakin mitä omat lapset ovat ”opettaneet”.Meillä on 1.1v. poika, joka taas ei oo mikään suursyömäri :)Syö myös sen 5-6 krt/pvä, mutta annokset on pieniä (esim. 1/2 osaa isosta ruokapurkista+ maitoa n.100-150ml)Hyvinpä tuo on näinkin pärjännyt, kasvaa omalla käyrällään tasaisesti.Musta paras mittari ruokamäärille on lapsen tyytyväisyys, oma säätely ja sitten toi kasvu. th-äiti

  4. Laura kirjoitti:

    Ja jossain (huom! lähde puuttuu) telkkariohjelmassa just oli, että noin kaksivuotiaaksi asti lapsi osaa kyllä itse säädellä syömistään eikä syö ns. liikaa vain ruuan hyvän maun takia. Siitä eteenpäin niiden ruokamääriä vasta pitää alkaa säännöstellä. Ja määhän uskon näihin tv-guruihin ihan täysin.Hyvä, että ruoka maistuu lapsukaiselle ja sulle reeni 😀 On kiva lukee noita reenijuttujakin, vaikka en niistä mitään tajua. Tulee aina semmonen olo, että määkin haluan salille. Se kyllä häipyy myös usein nopeasti 😀

  5. Tiia kirjoitti:

    Meiän vajaa 8kk on aika huono syömään (paitti tissiä :D). Kaurapuuroa aamuin illoin n. 1 desi, vähän hedelmäsosetta seassa. Ekojen päiväunien jälkeen kasvissosetta max pieni pilttipurkillinen, ja päivemmällä sama homma. Hedelmäsosetta välipalana menee ehkä saman verran. Mulle taas valitti neuvolantäti että pitäis lisätä ruokailukertoja vielä yhdellä jos ei määriä saa lisättyä, poika kun kasvaa mukamas niin huonosti. Mutta kun nyt on toi neljäs lapsi jo kyseessä, nii ei paljon jaksa neuvolantätien kommentit hetkauttaa. Ihan normaali ihmisiä noista muistakin on tullut, vaikka ei niin suositusten mukaisia määriä ole nekään syöneet 😀

  6. Anonymous kirjoitti:

    minä oon kans sitä mieltä,että lapsi kyllä ite säätelee minkä verran tarvitsee.meillä tytsy veti pienempänä mielestäni paaaljon ruokaa,nyt tämäkin on tasoittunut kun suht samoilla määrillä ollaan jo useampi kk menty,ennemmin sais taas alkaa paremmin maistua.(tai tytsy malttaa syödä…)alakäyrillä kylläki kasvaa,mutta niin on aina kasvanu omaan tasaseen tahtiinsa,joten en enää paljo korvaani lotkauta terkkareille.meillä siis vajaa 1v syö aikalailla samoin kuin teillä.n.7 molemmilta tisseiltän.8 puuroo iso kupillinen(tehty kauramaitoon,5rkl hiutaleita) ja maitoo päälle,seassa myös puol prk hedelmä/marjasosetta.n.11 200g liha-vihannessosetta+määrittelemätön määrä lihaa/kanaa ja perunaa/riisiä/makaronia sormiruokaillen+maitoan.13 1-2prk hedelmä/marjasosetta,ehkä leipäpala/maissinaksuja tai jotain sormin lisäks(n.14 tissit,ei enää joka päivä)n.16 200g ruokasose+sormiruokaa+maiton.19 iiiiso puuro+1 tl öljyä+maito,seassa puol prk hed/marjasosettan.20 tissit:D-R

  7. Jonna1983 kirjoitti:

    No niin eli ruokaa vaan napaan niin paljon kuin neiti sitä vaatii 🙂 Problem solved.

  8. Momin kirjoitti:

    Siitä alkaa olemaan jo niin paljon aikaa kun meidän emäntä oli pieni vauva, mutta en kyllä muista koskaan säännöstelleeni tytön ruokamääriä. Silloin kun oli ruoka-aika, syötiin muistaakseni niin paljon kun jaksettiin. Olisi kyllä aika erikoinen ajatus että pikku vauvan ruokamääriä alettaisiin laskemaan. Mä en edes tiedä, voiko pikku vauva olla niin sanotusti ylipainoinen? Voiko?Hieno toi sun etukyykky 🙂 Mä en ole itse asiassa koskaan edes kokeillut etukyykkyä 😮 täytynee kokeilla. Mun mielestä sulla on kyllä kovat painot, mutta hienosti vedät… kadehdittavaa :)Teidän viimeisestä yhteiskuvasta on kyllä pakko tykätä :)-päivi-

  9. Jonna1983 kirjoitti:

    Jotenkin mä en usko, että vauva vois ylensyödä itsensä lihavaksi. Ei kai noillakaan vatsa vedä määräänsä enempää. Tietysti jos joku juottaa rypsiöljyä suoraan pullosta ja pullollisen päivässä…. Pitkä matka on vielä entisiin treenipainoihin, mut ihan mukavasti noi nousee koko ajan ja alkavat tuntua raskailta jo! Mut niinhän sen pitääkin, ei tuu muuten kehitystä ;)Etukyykkyä kannattaa kyllä testata! Oikein mainio liike niin jaloille kuin muullekin kropalle. Kysyy jonkin verran voimia myös yläkropalta että saa tangon pysymään aloillaan. Ei muuta kuin harjottelemaan!

  10. Momin kirjoitti:

    Tänään itse asiassa sun etukyykystä inspiroituneena tein itsekin etukyykkyjä salilla 🙂 Sarjat 12, 10, 8, 6 ja 10. Sain nostettua painot ”peräti” 40kiloon, mut ei paha ensi kertalaiselta 😀 Mulle noi kyykyt tuntuu jotenkin muutenkin ihan sika raskailta. Tiedä sitten kuinka paljon siihen vaikuttaa tämä pituus ja paino 😀 Mut yhden ongelman kekkasin heti tossa hommassa. Kun on hihaton treenitoppi ja alkaa hikoomaan siinä sarjan aikana, niin tanko meinaa lähtee liukumaan otteesta 😮 Liekö vääränlainen ote, vai väärä asuste?-päivi-

  11. Jonna1983 kirjoitti:

    No kyllä sulla aika hyvät painot jo oli jos vasta ekaa kertaa teit! Minkälaisella otteellä sä pidät tankoa? Mulla tanko on siinä etuolkapäillä, kädet ristissä ja pidän peukaloita hieman tangon alla. En siis varsinaisesti pidä tangosta ollenkaan kiinni. Mulla on aina pitkähihainen päällä etukyykyissä just hikoilun takia. Tanko lähtee sit lipsumaan olkapäiltä jos hikoo.

  12. Anonymous kirjoitti:

    Aww! Mainio kuva toi viimeinen! Tyttö on ihan sun näköinen :)Tsemppiä treeneihin!-E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.