Hae
Palasia Arjestani

Mitä on tapahtunut puolessa vuodessa?

Aloin eilen illalla miettimään viimeistä puolta vuotta treenien ja kondiksen kannalta. Meillä olis ensi viikolla inbody-mittaukset boksilla ja ajatuksena olisi hakea numeraalisia vertailuarvoja sieltäkin. Inbodysta olen seuraillut lähinnä lihasmassan määrää ja rasvaprosenttia. Sanotaan,  että ensimmäinen vuosi crossfitissä on suurinta ja nopeinta kehityksen aikaa. Näin varmasti onkin jos ei ole ollut niin surkea vuosi kuin mulla… Mä luulen että toinen vuosi on se mun vuosi 😉

C360_2014-06-15-09-15-59-061

 

Viimeisestä puolesta vuodesta en ole päässyt kunnolla treenaamaan puoliakaan. Syönyt sen sijaan olen ihan samalla tavalla ja kyllähän se kropassa näkyy, samoin puntarilla. Painoa on tullut parisen kiloa lisää,  mutta muutos näyttää ennemminkin viideltä kilolta! Uskon että nyt jos pääsen taas pitkän aikaa treenaamaan säännöllisesti niin ulkomuotokin muuttuu entiselleen. Dieetille en suostu edelleenkään,  koska mulla ei tälläkään hetkellä ole huono olla kropassani.  Älkää siis käsittäkö väärin,  musta on vain äärimmäisen mielenkiintoista nähdä mitä pelkällä säännöllisellä ja kovalla treenillä pystyy saamaan aikaiseksi! 

Joulukuussa....

Joulukuussa….

 

Tänä aamuna.

Tänä aamuna.

C360_2014-06-15-09-15-40-273Treenipainot ja -tekniikat sen sijaan ovat kehittyneet tasaiseen tahtiin. Kippileukoja tulee ehkä pari kolme enemmän kuin puoli vuotta sitten,  toes to barien kippiä en osaa edelleenkään puhumattakaan mistään muscle upeista 😀 tempaus menee eteenpäin pikku hiljaa,  puolessa vuodessa painot 15kg –> 32,5 kg ja rinnalleveto 42,5kg –> 50kg. Ylöstyönnöt ( jerkit ja pressit) on ihan yhtä surkeita kuin joulukuussakin,  koska olkapäät ei kestä tehdä niitä. Varsinkaan jerkata! Rinnallevedossa tein uuden PR:n eli tuon 50kg perjantaina. Uudet ennätykset motivoi suuresti jatkamaan treenejä ja ite kyllä kaipaan ennätysten tekemistä, jotta usko omaan tekemiseen säilyy. Mites teillä? 

Joulukuussa.

Joulukuussa.

 

Tänä aamuna.

Tänä aamuna.

C360_2014-06-15-09-16-12-028Nyt oon jo pienen pieniä tavoitteita uskaltanut asettaa treenien osalta. Lähinnä haluan parantaa nyt ensimmäisenä liikkuvuutta sekä kestävyyttä. Kippileuat ja tempauksen tekniikan parantaminen tulee hyvänä kakkosena 🙂 

Summa summa ja vastaus omaan kysymykseeni: eipä ole kummoisia tapahtunut. Tulokset ovat nousseet jonkin verran joo, mutta kroppa löystynyt samalla sairasteluiden vuoksi. Myös yleiskunto on heikentynyt. Uskon, että seuraavan puolen vuoden aikana tuloksia tulee enemmän! Varsinkin treenipuolella 😉

Mitä tavoitteita teillä on mielessä? Millä osa-alueilla haluaisitte olla parempia? 

16 kommenttia

  1. Jonneli kirjoitti:

    Minulla on ollut ties kuinka kauan, siis usean vuoden ajan, ajatuksena ja kovana yrityksenä saada painoa tippumaan ja rasvaa palamaan. Terveellisesti syöminen ei ole mikään ongelma ja liikkunut olen aina paljon, mutta himskatin kilpirauhasen vajaatoiminnan ansiosta kilot eivät vain ole karisseet vaikka mitä olen yrittänyt. Lääkitystä on koitettu säätää sopivalle tasolle nyt parin vuoden ajan, ja aina olen lääkärille tuosta painoasiasta valittanut ja lääkäri on kyllä ymmärtänyt minua, vaikken ylipainoinen olekaan. Nyt viimein olenkin päättänyt nimeomaan keskittyä pikemminkin muihin juttuihin kuin siihen painoasiaan, sillä niin monet kerrat olen sen vuoksi turhautunut ja itkua vääntänyt. Nykyään tärkeintä onkin juuri itsensä voittaminen, liikunnasta hyvän olon saaminen sekä hyvä kunto! Se antaa mulle paljon enemmän. Mukavaahan olisi jos siinä sivussa jotenkin huomaamatta myös läski lähtisi… mutta en jaksa pitää sitä enää pääpointtina.
    Normi salitreenin, jumppailun ja lenkkeilyn ohessa olen aloittanut treenaamaan leuanvetoa tässä kevään aikana, se motivoi kun on mitä tavoitella.:) Olen alkanut käymään myös noissa ohjatuissa HIIT-treeneissä, niissäkin saa laittaa itsensä likoon.:)

    Sunkin tavoitteet kuulostaa todella hyviltä! Tsemppiä niiden toteuttamiseen!:)

    • Jonna kirjoitti:

      Näinhän se on, että ensisijaisena tavoitteena pitäis muista kaikki ne muut paitsi ulkonäköön liittyvät. Ellei sitten ole kisadieetillä tms. Kroppa kyllä muotoutuu omanlaisekseen siinä sivussa kun vaan muistaa panostaa treenaamiseen, ravintoon, lihashuoltoon, nesteytykseen ja hyviin yöuniin 🙂 Leuanveto on hyvä laji! Iso peukku sille 🙂

  2. Octavia kirjoitti:

    Oon samaa mieltä, että on todella mielenkiintoista seurata mitä kropassa tapahtuu erilaisina kausina. Etenkin mitä säännöllinen treeni ja säännöllinen puhdas ruokavalio, riittävä lepo, stressin määrä ja uni vaikuttaa kroppaan. Ilman tavoitteita on kuin kelluisi vedessä ilman aaltoja ja veden virtausta. Joskus tämäkin riittää eikä kaipaa mitään muuta. Tavoitteet voivat olla hyvää oloa, parempia tuloksia, ulkonäöllisiä seikkoja, nopeutta, voimaa, notkeutta.. you name it.
    Pääasia, että on kipinä asiaan, jota tekee 🙂
    Omia tavoitteitani on löytää omat sisäiset voimavarat rankoissa treeneissä ja uskaltaa mennä sinne harmaalle alueelle aina välillä ja kehittää henkistä kanttia.
    On tosiaan hyvä ajoittain kelata, mitä tiettynä ajankohtana on tapahtunut ja tehdä vähän yhteenvetoa, missä on kehittynyt ja missä haluaa parantaa ja minne haluaa sillä hetkellä suunnata. Tavoitteiden ei tarvitse olla suuria.. 🙂
    PS. Sulla on upea ja vahva kroppa ja mahtava asenne liikuntaan!

    • Jonna kirjoitti:

      Mun täytyis myös panostaa enemmän henkiseen puoleen. Välillä huomaan, että jaksaisin treenata kovempaakin mut pää hannaa vastaan. Toisaalta, joskus on myös hyvä ottaa vähän kevyemmin.. Crossfit on kyllä siitä hauska laji, että kehitettävää on koko ajan. Täytyy vaan pitää järki päässä senkin kanssa ja panostaa yhteen tai kahteen asiaan kerrallaan. Itse valitsen aina ne asiat, joissa olen heikoin ja lähden parantamaan niitä. Tällä hetkellä ne on ehdottomasti liikkuvuus sekä kestävyys. Niin ja se tempaus 😀

      Mä sorrun aika ajoin kaikkimullehetinyt-ajatteluun ja sillä ei aina kovin pitkälle pötkitä! Maltti on valttia 🙂

  3. Peta kirjoitti:

    Mulla on niinkin suuret tavoitteet loppuvuodelle kuin terveenä pysyminen 😀 Se onkin suuri tavoite, kun enkat tämän vuoden puolelta taitaa olla 3vk putkeen terveenä?! Lisäksi tahtoisin parantaa kyykkytekniikkaa 😉 Mäkään en dieeteistä innostu – mielenkiintoisempaa on nimenomaan nähdä, mitä säännöllinen treenaus ja terveellisemmät ruokavalinnat (jotka sisältää kyllä herkkuja, heh) saavat aikaan! 😉

    • Jonna kirjoitti:

      Terveenä olis tosiaankin kiva pysyä. Vihdoin ja viimein mulla tuntuu taudit ja allergia helpottavan ja kiitän siitä ylempiä voimia (ja parantunutaa vastustuskykyä) päivittäin. Toivottavasti pysytään molemmat terveinä ja saadaan treenata niin paljon kuin sielu sietää.

      Kohta ennätykset paukkuu!

  4. Emma kirjoitti:

    Kyllä se liikkuvuus on se juttu 😀 sitä oon intensiivisesti harjoitellut! Olkapään kuntoon saaminen olis huippu juttu, oli terve vähä aikaa, mut nyt taas vihotellu 🙁
    Pikkasen yli vuos nyt cf harrastettu, ymmärtänyt nyt täs et eihän mul oo mikää kiire saaha niitä älyttömiä painoja rinnalle, vetää maasta tai temmata. Vuodessa tuli ihan älyttömiä tuloksia ja kroppa on muuttunu niin paljon, en ikinä ois uskonu. Oon niin iloinen ja tyytyväinen! Koko loppu elämä aikaa harrastaa tätä hienoa lajia! Se pitää viel sanoo, et tää yhteisö on jotain niin siistii 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Baby steps! Kehitystä tuntuu tulevan AINA hitaasti, mut sitä tulee kuitenkin koko ajan. Täytyis vaan välillä pysähtyä ja miettiä missä olen mennyt eteen päin ja mihin ehkä kannattais panostaa enemmän.

      Onko sulla jotain hyviä vinkkejä olkapäiden liikkuvuusharjoitteluun? Mulla on kans ongelmia olkapäiden kanssa. Välillä ovat ihan hyvänä, mut nyt en pysty jerkkaamaan juuri mitään. Ei tartte edes haaveilla mistään ykkösmaksimi yrityksistä 🙁

      Crossfit-porukassa on just hienoa se yhteisö! Aina saa apuja jos niitä pyytää eikä kukaan katso kieroon. Meillä oli eilen hienot hetket open gymissä kun meidän salin yksi tytsy teki kunnon PR:t clean&jerkissä. Se oli hienoa katseltavaa 🙂 Hirmu hurraukset ja taputukset raiku boksilla 😉

  5. tiiti kirjoitti:

    Mää haluaisin olla parempi kaikessa 😀 Yritän aina joskus sillain ajatuksella aikatauluttaa eri osa-alueiden treeniä ”nyt panostan venyttelyyn”, mutta sitten se hyvä idea pikkuhiljaa unohtuu ja palaan siihen KAIKKIHETIMULLENYT-suunnitelmattomuuteen 😀

    • Jonna kirjoitti:

      Haha, kuulostaa tutulta! 😀 Malttikin on sellainen asia mikä täytyy opetella, muuten iskee turhautuminen. Been there, done that 😀

  6. Ellu kirjoitti:

    Loppuvuoden tavoitteenani on palautua tulevasta synnytyksestä mahdollisimman hyvin, mutta maltillisesti. Yritän päästä eroon ”Kaikki mulle heti nyt” -asenteesta! Haluan pystyä treenaamaan terveenä ilman ylimääräisiä kisa- tai painotavoitteita. Haluan, että kehoni toimii optimaalisesti ja pystyn tekemään sillä erilaisia asioita, kuten painimaan, kyykkäämään ja vetämään leukoja. 🙂

    • Jonna kirjoitti:

      Oi, sulla onkin kohta edessä ihanat ajat kun vauva syntyy 🙂 Saa ottaa rauhallisesti ihan luvan kanssa, mutta sit kun olo alkaa olla entisellään niin saa alkaa pitkästä aikaa treenata oikein kunnolla! Se on mahtava hetki 🙂

  7. Nimetön kirjoitti:

    Moi, mä treenasin cf kaksi vuotta ja sitten tulokset vaan pysähty voiman kehityksen kannalta…takakyykky junnas, tempaus junnas jne…. musta alko tuntuun et wodit kehitty mutta ne tuntui syövän voimatreenien hyödyt. Sit innostuin meneen aikuisten punttikouluun ja sille tielle jäin ainakin nyt ”hetkeksi”. Oon kolmen kk:n ajan treenannut painonnosto ohjelmalla ja tulokset on kas kummaa lähteneet nousuun, mutta enpä oo sit ainuttakaan wodia tehnyt koko kolmeen kuukauteen. Innostuin tästä lajista niin paljon et oon köynyt jo pari kertaa salikisoissakin ja masters lisenssi on hankittu 😀 ensin tarttis saada yhteistulos 120 kg rikki niin pääsis oikeen sm kisoihin 🙂 nyt yhteistulos 105kg eli vielä matkaa. Toisaalta nyt kun kovat wodit ovat poissa ja syödä täytyy…(painonnosto ohjelmointi on todella raskas mulle 4 pv treenit a´1,5h ja välissä yks aktiivinen lepo, jolloin juoksua ja vetoja) niin on täytynyt myös hyväksyä et painoa on tullut 2-3kg lisää, mut noh kaikkea ei kai vaan voi saada 😀 vaikka mä oon kans aika hyvä tossa mullehetikaikkinyt jutussa 😉 Toisaalta painonnosto on myös painoluokkalaji, joten liikaa ei kannata tässäkään lajissa painoa päästää kertymään jos kilpailla ajattelee, joten oon ajatellut et mennään nyt näillä treeneillä ja kattotaan mihin tään mamman rahkeet riittää tässä lajissa.
    ps. tsemppiä treeneihin ja tempauksiin, mäkin luulin ettei siitä tuu ikinä mitään mut alkuun nousi puukeppi ja nyt ennätys 45kg 🙂 kyllä se siitä!

    • Jonna kirjoitti:

      Mä haaveilen kans lähteävni jonnekin aikuisten punttikouluun tai vastaavaan. Itse asiassa kuulin viime viikolla, että Tikkurilassa on painonnostoseura ja siellä hyvä valmentaja 😉 Jäävät nyt kesätauolle, mutta syksyllä saatan hyvinkin löytää itseni sieltä!

      Painonnosto on sellainen laji, että siihen pitäisi panostaa useammin kuin kerran pari viikossa. Tiettyyn rajaan asti pystyy just kyykkyjen ym tuloksia kasvattamaan, mut kyllä se raja jossain tulee aina vastaan. Varsinkin jos tahkoaa myös wodeja! Mä haluan kyllä parantaa mun kestävyyttä wodeissa eli syksy vois ollakin tosi hyvä ajankohta aloittaa painonnosto ja nyt tahkoisin vaan peruskuntoa kovemmaksi 🙂

      Voi kun vois tehdä kaikkea ja kehittyä kaikessa koko ajan 😀

  8. huhhaa kirjoitti:

    Mikä sun rasvaprosentti on? Näyttää niin hyvältä ja jotenkin tosi sopivalta, tiiätkö, sellaselta jota ite tavoittelisin! Sopivasti lihasta, eikä tosiaan mikään ruipelo, ei kuitenkaan rasvainen.

    • Jonna kirjoitti:

      Ei mitään hajua rasvaprosentista, on yli kaksikymmentä… Keskiviikkona selvii kun käyn inbodyssa! Mä kyllä voisin luopua noista jenkkiksistä, jotka oon onnistunut itselleni kasvattamaan 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.